Follökna Säteri

Follökna säteri, (Snösvad Rote), herrgård i Lilla Malma socken vid sjön Nedingen utanför Malmköping , har anor från medeltiden. Follökna nämns första gången under 1420-talet, ägarlängden kan följas först från mitten av 1500-talet. Bl. a har Follökna under 1600-talet ägts av biskopen i Strängnäs, Johannes Matthiae.

År 1560 var Follökna sätesgård för Christoffer Persson, kronofogde i Oppunda härad. Därefter såldes gården till Hertig Karls gemål (Karl IX) sedermera drottning Christina d.ä. som köpte gården för privata medel. Senare ägare: Häradshövding Jonas Kranck senare adlad Stiernstolpe som räddade Follökna undan reduktionen 1695, eftersom gården som drottning Christinas privata egendom inte kunde anses ha varit kronoegendom.

Corps de logiet är uppfört troligen under senare hälften av 1700-talet i sten och ursprungligen i två våningar. Nuvarande byggnad är uppförd under 1860-talet.

Från 1963 förvaltas herrgården av den ekumeniska ideella föreningen Vängården Follökna och drivs som kursgård och gästhem.

Malmköpingsortens Hembygdsförening

Skapad av: Malmköpingsortens Hembygdsförening (2014-06-22 15:01:08) Kontakta föreningen
Ändrad av: Malmköpingsortens Hembygdsförening (2015-12-04 17:16:03) Kontakta föreningen