Stadshuset

Byggnaden uppfördes ursprungligen 1785-87 och var då i ett våningsplan med inredd vind. 1811 byggdes huset till åt väster. Dock revs hela övervåningen 1830 och huset förlängdes åt öster och fick en helt ny övervåning. 1850 byggdes denna till med ytterligare några stockvarv och fick då en halvvåning under taket.

Fram till 1861 har huset varit falurött men målades sedan i grön alunslamfärg. Samtidigt försågs byggnaden med en stor balkong åt Heden till.
1890 fick huset sitt nuvarande utseende och hela byggnaden målades 1913 i gul oljefärg med vita dörrar, fönsterbågar och karmar.

Byggnaden friköptes från Södermanlands Regemente 1922 och byggdes om till stadshus, som invigdes 29 oktober 1923 och kom att innehålla lokaler för kommunens ändamål, samlingssal samt apparatrum för kinomaskineriet, biograf, banklokal, frisersalong och bostadslägenheter. Byggmästare Gustafsson utförde snickeri- och inredningsarbeten och byggmästare Lindkvist har svarat för det brandsäkra valvet. Biografmaskineriet sattes upp av elektriker Halvardsson. Yttre och inre armaturer i koppar är ritade och cicelerade av ortens konstnär Adler. Vid ombyggnaden har även Elverket, målaren E. Hartzell, tapetseraren Forsberg och plåtslagarmästare Johansson medverkat.
Köpesumman var 12000 kr och inkluderade även tomt.

I invigningsprogrammet den 29:e ingick Regementets Paradmarsch, tal av rektor I. Malm, invigningstal av löjtnant Forsberg samt förevisning av film.

Byggnaden inrymmer idag (2018) kafé,  bibliotek, föreningslokaler samt en tandläkarpraktik.

Malmköpingsortens Hembygdsförening

Skapad av: Malmköpingsortens Hembygdsförening (2014-06-21 19:39:45) Kontakta föreningen
Ändrad av: Malmköpingsortens Hembygdsförening (2018-11-04 14:46:16) Kontakta föreningen