Stålboga Bruk

STÅLBOGA BRUK

Stålboga bruk och Stålbogatorp har varit alternativa namn på samma egendom från begynnelsen.

Gruvmästaren och ingenjörsofficeren Georg Gunther Crail von Bemeberg upptäckte järnmalm på sin nyförlänade egendom Mora i Dunker och startade snabbt järnhanteringen i området som utvecklades med Mora, Starrsäters Gruvor, Stålboga Bruk och Björndammens masugn.

Efterfrågan var enorm, 30-åriga kriget pågick i Europa och tillstånd för produktionsstart, s.k. privilegiebrev, utfärdades snabbt. På kartan, som Behmeberg ritade 1625, syns Mora och Stålboga som var sin liten oregelbunden prick -  symbolen för produktion av försvarsprodukter. Gården fanns med på Gustav Vasas vägkartor från mitten av 1500-talet och nämns då som Stålbogatorp men finns även i källor från 1400-talet.

1640 såldes Stålbogatorp med kvarn och såg av Heinrich Richter till Hermann zur Schmieden (adlad Tersmeden) och Piet. Köpebrevet är mycket vackert med sina tre adliga sigill i sidenband.

1641 grundades Stålboga bruk officiellt.

1650 utfärdade Drottning Kristina frälsebrev för både Stålboga Bruk och Björndammens masugn. Man var mycket noga med bokföringen. Mängder av handskrivna dokument finns bevarade från 1600- och 1700-talet men de är ytterst svårlästa. I räkenskaper från 1800-talet kan man se att Stålboga Bruk hade beskattningsrätt för bygden ända bort t o m Dunkers by.

Produktionen vid Stålboga Bruk

Stångjärnssmide, Lancashire smide (extra hög kvalitet), spik, kanonkulor, kanonlavetter, vikter, och plåt.

1700-talets bemanning vid bruket

Vid hammarsmedjan: Två hammarsmeder, tre mästersvenner, tre lärdrängar samt en kolpojke.

Vid knipphammaren: En lavettsmed med sju drängar

Övriga anställda: En byggmästare, en bruksbokhållare, en skrivare, flera dagsverkare samt torpare.

Ägare till Stålboga Bruk

Första ägarna är okända

T o m 1640: Heinrich Richter

F o m 1640: zur Schmieden och Piet

F o m slutet av 1600-talet:

Nils Erdman Schönberg och hans släkt, t ex dotterdottern Hedvig Charlotta Carpelan

1794 köpte Baron Knut Kurck

1831 ärvde Baron Fredrik von Friesendorff

1851 köpte Brukspatronerna Per Jansson och Gustaf Bernhard. Efter Jansons död blev Gustaf            Bernhard ensam ägare

1870-talet köpte Baron von Fitinghoff men p g a en revers gick köpet tillbaka.

Ca 1890 efter att herrgården brunnit och järnbruket lagts ner köpte Brukspatron Per Jonsson

1910 köpte Holmens Bruk

1979 köpte Nils och Maria Juto

STÅLBOGA BRUKS STÄMPLAR