Om oss

Vi söker minnen, foton, tidningsklipp från Bjärred på 1960- och 70-talen. Kontakta oss om du vill dela med dig.

Vårt program finns nu under Aktiviteter!

Bjersunds tegelbruksmuseum

Tegelbyggandet har gamla traditioner i Skåne där det finns gott om lera. När städerna började växa under 1800-talet behövdes tegel i en större omfattning än nånsin tidigare.

Stora tegelbruk växte upp vid åmynningarna och längs kusterna i Öresund. Tegelstenarna skeppades med båt till Köpenhamn, Malmö, Helsing­borg, Landskrona.

När järnvägen började byggas mellan Malmö och Lund 1855 var det tegelbrist och man fick skrapa ihop leveranser från åtskilliga mindre tegelbruk för att kunna bygga stationerna.

Vid denna tid uppstod Bjersunds tegelbruk, en av de få äldre anläggningar som finns kvar.

Tegelbruket anlades 1855 då Nils Classon på Önnerup 10 arrenderade ut sin mark närmast Öresund till en tegelmästare. 1859 köpte f d hemmansägaren Anders Bengtsson från Lomma Önnerup 10:6. År 1862 sålde han området till Frans Henrik Kockum d ä.  grundaren av Kockums Gjuteri och Mekaniska Werkstad i Malmö (1840) och kom att ingå i hans företagsimperium, som förutom ett stort tegelbruk i Lomma (nu rivet) innehöll industrier som t ex Kallingeverken i Blekinge.

Tegeltillverkningen i Bjärred fortsatte till 1887 då Frans Henrik Kockum d y lade ner verksamheten och byggde Bjärreds första sommarvilla på området. Tegelbrukets byggnader användes till annat, bl a champinjonodling och äppleförvaring. Tack vare detta finns byggnaderna kvar. Lomma kommun köpte Önnerup 10:6 i början av 1970-talet och beslöt så småningom att området skulle finnas kvar som museum.

Den kvarstående tegelugnen i Bjersunds tegelbruk är en s k periodisk valvugn med fem fyrhål.

Museet är öppet söndagseftermiddagar under sommaren och efter överenskommelse.

Hembygdsföreningen i Lomma kommun startades i maj 1979 och har sedan dess huvudsakligen tagit hand om Bjersunds tegelbruksmuseum

VI ger ut två medlemsblad om året där vi delar med oss av bygdens historia.

Mer om tegelbrukets historia hittar du under strecken längst upp till vänster.

Mer om bygdens historia hittar du under strecken längst upp till höger (utforska platsen)!

Vi har gjort videopresentationer om tegelbrukets olika byggnader.

Du kan se dem genom att klicka på en av bilderna nedan:

ImageImageImageImage

ImageImageImage