Marknadsbåten Teresia


År 1956 skänkte Gerhard Andersson Teresia till Hembygdsföreningen där den först låg ute för väder och vind, bara täckt med ett litet skjul. När magasinet flyttades från Tångered till Hembygdsgården 1978 fick båten plats på andra våningen. Den lyftes upp innan taket lades på. Nedre våningen är museum med mängder av allehanda redskap.
Teresia byggdes 1891 av Jan Andersson i Hallmare. Hon är 10 meter lång, 3,2 meter bred och var en rodd och segelbåt. Typen är ett mellanting av skuta och skärgårdsbåt. Den är riggad med gaffelsegel, masten är stagad med dubbla sidovant och dessutom med barduner akterut. Teresia användes för transporter av varor till marknader i Linköping. Man kunde lasta upp till 33 tunnor (1 tunna=125,6 lit.) saltströmming, och det blev många sådana turer dit, den snabbaste lär ha tagit endast 27 timmar, enkel resa via Göta Kanal. Vid rodd krävdes åtta man, fyra rodde medan fyra vilade i kajutan.
Som marknadsbåt eller markensbåt kom den i drift 1912 med olika slag av frakter i skärgården. Resorna till Linköping  upphörde omkring 1940 då transporterna ersattes med bil. Teresias roll i skärgården blev nu frakter av hö, halm och ved, som avslutades omkring 1960. De senast kända personer som seglade var bröderna Franzén på Grindö och Thure Classon i Bredvassa.

Editerad av: Bengt Davidsson (2019-01-15 09:53:43)