Om oss

Föreningen har sitt säte i Ljungdalen och bildades i slutet av 1940-talet på initiativ av Jöns Ljungberg (1860-1952). Den gård han ägde sålde han till föreningen för 500 kr. Familjen Liljedal skänkte en tomt till hembygdsföreningen och efter Jöns Ljungbergs död flyttades gården från sin ursprungliga tomt till den nuvarande tomten, se bilder från flytten längst ned på denna sida. Hembygdsgården, allmänt kallad Gammelgården, är en parstuga vars äldsta del är från slutet av 1600-talet. Gammelgården fungerar nu som ett lokalt museum och har utställning av bygdens gamla bruksföremål och håller under sommaren öppet med servering av kaffe och våfflor.

Föreningen, som värnar om hembygdens natur, miljö och kulturarv har gett ut en skrift med inventering av byns alla fäbodvallar. Föreningen har även givit ut en skrift med Jöns Ljungbergs egna anteckningar under sin levnad. Skriften ger en god bild av livet i byn och på fäbodvallarna i slutet av 1800-talet och på 1900-talet

Föreningen Gammelgårdens Vänner har under årens lopp gett hembygdsföreningen ekonomiskt bidrag för att hålla Gammelgården i gott skick.

Hembygdsföreningen håller årsmöte i Gammelgården i början av juni månad.