Välkommen till Limmareds hembygdsförening. Här under kan du läsa mer om oss.

Limmared är ett samhälle i södra Västergötland. Detta samhälle är känt för att det har Sveriges äldsta glasbruk som fortfarande är i drift.  År 1740 startade överste Gustav Ruthensparre detta glasbruk. På den tiden tillverkade man glas för hand, nu är det helautomatiska maskiner som tillverkar 1,5 miljoner flaskor och burkar per dygn.

Glasbruket ägs numera av Ardagh Group, ett irländskt förpackningsföretag. Den berömda Absolut-flaskan är den största produkten.

Hembygdsföreningen har en stor glassamling som väl representerar den produktion som funnits i Limmared genom åren. Den här samlingen finns nu i  Glasets Hus i Limmareds centrum. Ett exempel är den här gröna flaskan som är tillverkad 1751. På sigillet står det LGB, vilket betyder Limmareds glasbruk. Det står också AG, som talar om att det är glasblåsaren Adam Giöbel som har blåst flaskan. Välkomna att se denna flaska och alla andra intressanta glasföremål, som är tillverkade på Limmareds glasbruk i Glasets hus där ni också får se glasblåsning, konstutställningar och möjligheter till företagsevents.

Image

Hembygdsföreningen har också tre egna muséer. Dels är det Fornåsen, som är ett traditionellt hembygdsmuséum som visar hur fyra glasarbetarfamiljer bodde under 1800-talet. Sedan har vi en ryggåsstuga från 1700-talet där originalet Kruta-Johan bodde.

Lianderbyggnaden är den byggnad som förut inrymde vårt glasmuséum. Här har vi nu skapat ett textil-muséum eftersom Limmared ligger i Sjuhäradsbygden-textilbygden. Det har funnits många textilfabriker och hemsömnad i Limmared. Här visar vi en del av de plagg som har tillverkats här.

Klicka på rubrikerna i Menyn för att se bilder på våra hembygdsstugor.