Om oss

Vår förenings första möte var den andra april 1981. Där beslöts medlemsavgiften till fem kronor för enskild medlem och tio kronor för ett hushåll. Avgiften har sakta höjts sedan dess. Länge hade vi 30 kronor respektive 60. Idag ligger vår medlemsavgift på 50 kronor respektive 100 kronor.

Vi har idag 116 medlemmar och är inne på vår tredje ordförande. Först ut var Nils Löfgren som efter 16 år avlöstes av Bengt Jacobsson. År 2008 övertog Monika Hansson klubban, som för övrigt är en mycket vackert snidad klubba gjord av Göran Wallin. Materialet kommer från Smiss kvarn i Gerum som är en av de två kvarnarna vi tar hand om. Den andre är Ejmunde vattenkvarn.

Föreningen har under åren samlat sockenborna till både tillfälliga och återkommande sammankomster. I huvudsak har tillställningarna haft som syfte att vi alla träffas och har det roligt tillsammans. Gökotta i maj, midsommarfirande och Bussutflykt på hösten är några av de återkommande arrangemangen.

Margit Olofsson, mer känd som Anna-Kajsa Hallgard, kommer från Levide. Hennes bibliotek, har vi lämnat över till Anna Kajsa Hallgard Sällskapet. Sakerna finns numera i Klintehamns bibliotek, vindsvåningen.

Det mest krävande hembygdsarbetet som gjorts är dock de två sockenböckerna. Det utsågs två sockenbokskommittéer, en för vardera socken, där Karin och Ragnar Olofsson var involverad i båda men var huvudskribenter i Levide och sammanställde Gerums material. I Gerum hade Magda och Carl-Gustav Hägglund en betydande roll. Magda själv började tidigt med att skriva ned hela Gerums historia och gjorde många efterforskningar på olika arkiv. Hennes gedigna skrifter blev ett betydande och värdefullt material att utgå från. Böckerna kom ut 1989 respektive 1993. Det är några år sedan så vi hoppas på att en komplettering ska komma till stånd.

Vår förening tycker om att hålla gamla traditioner vid liv, såsom fagning, slåtter, sojdebränning och kolmila. Det är inte alltid vi själva som står som organisatör, men vi deltar glatt.