VÄLKOMMEN TILL LAGUNDA HEMBYGDSFÖRENING ÖRSUNDSBRO

Lagunda är en av Upplands största hembygdsföreningar med stor bredd: Årligt nationaldagsfirande på Kvekgården, skoldagar och upptäckarpromenader för Örsundsbroskolans elever, Mickelsmässutställningar, studiecirklar, kulturvandringar och andra resor, skrifter om bygdens historia, skolmuseet i Nysätra gamla skola samt föreningens eget handels- och sjöfartsmuseum Kappen.

Föreningen har tagit fram ett unikt skyltsystem, som på 31 skyltar på 23 historiska platser berättar om Örsundaåns dalgång under 6 000 år. Arbetet har skett genom samarbete med länsstyrelsen i Uppsala län, forskare vid Uppsala Universitet, lokala företag, konstnärer, grafiska formgivare och sponsorer. Skyltarna berättar om livet i Lagundabygden från stenålder till nutid. Vi ser runstenar, skärvstenshögar, radbyar och tingsplatser, bondebygd och storgårdar, kungsgårdar, biskopsgårdar, prästgårdar, herrgårdar och slott. Men vi får också kika  in i kyrkor, handelsbodar, skolor, industrier och uppleva dagens landskap med hästgårdar, konferensanläggningar och golfbanor.

Hembygdsföreningen har sin lokal i Tingshuset i Örsundsbro med anor från 1896. Här hölls en gång ting, men här har det också funnits krog, hotell, skjutshåll och bank. Huset ägs av Enköpings kommun.

Lagunda hembygdsförening bildades den 9 augusti 1972.
Det första mötet hölls i Biskopskulla församlingshem och samlade 40 personer. Till föreningens första ordförande valdes Valdis Ordeus. Efter henne har Rolf Johansson, Margareta Palmén, Arne Gusén, Peter Thorin och Ann Mari Hagman svingat ordförandeklubban, som i dag innehas av Birgitta Lindell.

Text Monica Andreasson