Torsdagen den 21 april 2022 kl 18.00

höll Korsnäsbygdens Historiska Forskargrupp ordinarie årsmöte i

Hosjö Församlingshem

Dagordning, verksamhetsberättelse och ekonomisk översikt bifogades i kallelsen som hade skickats via mail till medlemmarna. Resultat- och balansräkning fanns tillgänglig vid årsmötet.

Efter årsmötet ca kl 19.00, bjöds allmänheten in att ta del av  ett föredrag, där Barbro Sindler Hult och Irina Makridova berättade om "Hosjös okända världskändis" Karin Lindskog.

Karin Lindskog var Röda Kors-syster och dog i Ryssland under uppdrag för Röda Korset. Hon begravdes på Hosjö kyrkogård för exakt 100 år sedan. Vid begravningen var ca 1 000 personer närvarande och hon blev omskriven i såväl svensk rikspress som i utländska tidningar.

Föredraget anordnades i samarbete med Vika-Hosjö församling efter veckomässan i Hosjö kyrka och då alla var välkomna att närvara.

Skriften "Från Hosjö kyrka till Masugnen", en nostalgisk vandring i ord och bild genom Hosjö i mitten av 1900-talet, fanns att köpa för 150 kronor.

Korsnäsbygden finns nu även på Facebook och har f n 251 medlemmar. Gå gärna in där och titta på bilder och ta del av berättelser.

Image

Vi höll ett välbesökt årsmöte under ledning av Jan Krångh.

Image

Efter årsmötet berättade Irina Makridova och Barbro Sindler-Hult om när rödakorssyster Karin Lindskog begravdes den 28 april 1922 under osedvanliga hedersbetygelser och i närvaro av väl 1000 personer på Hosjö kyrkogård. Karin dog då hon arbetat för Röda korset under den stora hungerkatastrofen som drabbade Ryssland på 1920-talet. Hon avled efter att ha smittats av fläcktyfus. Den här bilden, som är en glasplåt, fann vi i våra samlingar.

Korsnäsbygdens Historiska Forskargrupp

Skapad av: Ingemar Sundström (2022-04-10 21:52:07) Kontakta föreningen