Kindstugans Syförening

Kindstugans Syförening är en hembygdsförening, bildad den 6 mars 1929, med säte i Göteborg. Föreningens inriktning är att samla kvinnor med anknytning till Kinds härad för trivsel och gemenskap samt utbyte om samhälle, kultur, historia och frågor som i övrigt rör Kind och Sjuhäradsbygden.

Medlem i föreningen kan den vara som är född, har familje- eller släktband eller på annat sätt har förankring i eller intresse för Kinds härad.

Föreningen har ett 60-tal medlemmar. Vi träffas måndagar cirka tio gånger om året. Våra möten har vi i Kindstugan som genom Kindgillets försorg är placerad på Liseberg. Den gamla ryggåsstugan är från Ambjörnarp socken i Kinds härad i södra Västergötland.

Till föreningens måndagsmöten engagerar vi olika föreläsare och får på så sätt ta del av en rad spännande intresseområden och möta människor med stort engagemang. Programinslagen brukar vara mycket uppskattade. Ibland ordnar vi studiebesök och även någon resa. Vårprogrammet brukar avslutas med en sillfest i maj och höstprogrammet med traditionell julfest. Årsmöte hålls i mars månad.

Om du har anknytning till Kind eller är intresserad av Kinds härad av annat skäl, så är du hjärtligt välkommen att kontakta någon av oss i styrelsen för att få mer information och kanske ansöka om medlemskap.
Medlemsavgiften är 200 kronor/år.

POSTADRESS
Kindstugans Syförening
c/o Anita Polding
Sörgårdsgatan 23
431 67 Mölndal

STYRELSE

Christina Andersson

Vice ordförande
Madeleine Turesdotter

Sekreterare
Lena Anderson

Kassör
Anita Polding
(se uppgifter ovan)

Övriga ledamöter
Birgitta Andén

Britt Olsson

BANKGIRO

SWISH

PROGRAM VÅREN 2023 för KINDSTUGANS SYFÖRENING
Välkomna till alla träffar med Kindstugans syförening under våren 2023!
Vi i styrelsen hoppas att ni uppskattar variationen i programmet och att programmet är så intressant att ni mer än gärna kommer.
Vi ser fram emot att träffa er!

6 februari kl 18 i Kindstugan     VÄLKOMMEN TILL PRÄSTGÅRDEN PÅ HARCOURT STREET
Birgit Nilsson Bergström, matskribent och kokboksförfattare, berättar om det svenska prostparet Ingegärd och Sven Evander, som under tjugofem år tjänstgjorde vid Svenska kyrkan i London. I sin bok om prästgårdshemmet på Harcourt Street har Birgit samlat recept och berättelser om måltider och gäster som serverades i prästgården.

6 mars kl 18 i Kindstugan           ÅRSMÖTE OCH MEDLEMSENKÄT
Årsmötesförhandlingar samt presentation av resultatet av intervjuerna med medlemmarna – ”Vilka är vi och vad tycker vi?”

27 mars kl 18 i Kindstugan         POJKEN MED DAVIDSSTJÄRNAN
Michael Ben-Menachem berättar om att vara barn och ung som jude på ungerska landsbygden under nazisternas regim och om sin familjs öde och upplevelser i krigets getto och fångläger.
Michael Ben-Menachem är klinisk psykolog och filosofie doktor och grundare av Göteborgs Smärtklinik.
Till detta tillfälle bjuder vi även in Kindgillets medlemmar.

17 april kl 13  Slottskogaen         POLISVAKTA
Studiebesök i Slottsskogens gamla polisstation.

22 maj kl 18 i Kindstugan            SILL-FEST
Vi träffas för traditionell sill-fest och våravslutning – med buffé, sång och underhållning. Som vanligt är make eller vän välkommen att vara med.

ANMÄLAN till samtliga tillfällen görs till Christina Andersson – tel eller sms: 0705-16 35 92. mejl: [email protected]

230322/LA

Kindgillet i Göteborg