Om oss

Karbenning Hembygdsförening bildades 1921 och är en ideell och fristående förening, vars syfte är att väcka och stärka kärleken till hembygden. Att samla, bevara och utbreda kännedom om och aktning för minnen från forna tiders kultur och natur.  Föreningen är partipolitiskt och religiöst obunden.

Föreningen huserar i de två äldsta husen i kyrkbyn Åsby i Karbenning, dels Sockenstugan, som i själva verket är den f.d Prästgården från 1750. Förutom föremålssamlingar och en utställningsmonter, har vi där en fin samlingslokal för 90 personer, med ett välutrustat kök som kan hyras för föreningsmöten eller privat.

Klockargården, som flyttades till Åsby från Karbenningby 1837 inför byggandet av den nya stenkyrkan. Klockargården inrymmer ett litet museum, med utställning av delar ur våra samlingar. Där finns också vårt populära Cafe' Amanda, som håller öppet under sommaren.