2012-08-30 Text Inga Roos

Inga Roos

Föddes 1924, började som springflicka 1938 och efter att hon slutat realskolan 1943 började hon jobba i sin mamma Nannys rörelse som var Pressbyrån vid Gamla Riksvägen i Kållered. För många Kålleredsbor av den något äldre generationen är väl kiosken mest förknippad med Inga som arbetade där i 47 år!

Till 1963 låg Pressbyrån vid huvudleden, rikstvåan kallad, senare E 6 och därför färdades många turister genom samhället. Då fanns inte motorvägen utan all trafik gick genom Kållereds tätort. Det var lätt att stanna till vid kiosken handla. Inga har berättat att hon hennes mamma på hösten brukade räkna om de hade haft kunder från alla världsdelar. Under sommaren fanns det också en uteservering som Inga skötte. Inga brukade berätta att hon var kioskmamma för fjärde generationen Kålleredsbor.

De sista åren fram till sin pensionering arbetade Inga i Pressbyrån vid Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg. Bara några dagar efter sin pensionering avled hon 1989.

Kållereds Hembygdsförening

Skapad av: (2012-08-30 22:37:17) Kontakta föreningen