Nybyggnad på Långåker

Föreningen  har glädjen att konstatera att den efterlängtade tillbyggnaden av hembygdsgården blev av. Ett arkiv kommer att uppföras, en utökning av samlingssalen i markplan och kontors/arbetsrum kommer att byggas på övervåningen.

Vårt nuvarande arkiv ligger i Brattåsskolan. Skolan är i stort behov av det utrymmet.

Det kommer att bli en klar förbättring för de som jobbar med föremål i arkivet. Vi slipper att bära föremålen fram och tillbaka när vi ska arbeta med dem.
Samlingssalen kommer att kunna inrymma nästan dubbelt så många gäster jämfört med nuläget.
På andra sidan av byggnaden kommer logen att byggas ut för förvaring av maskiner och redskap. Detta blir i ett senare skede.
Arbetena har kommit ganska långt (november 2017). Byggfirman, Parema, kommer att bygga färdigt skalet och lämnar över under december. Sedan kommer inredningsarbetet och installationer att genomföras av föreningens medlemmar i huvudsak.

Kållereds Hembygdsförening

Skapad av: (2017-11-10 16:50:55) Kontakta föreningen