2014-02-23 Tulebo Nordgård Text

Ur hembygdsföreningens skriftserie

Gården är en avstyckning genom arv från Tulebo Nordgård "Nilssons" på 1870-talet, då ekonomibyggnader uppfördes inklusive smedjan byggd av gråsten med isolering av -- torv. Så ligger gården också all­deles i kanten av Tulebo mosse.

Martin Helgesson, född 1845 i Lahall, Råda köpte den 1888 av Johan August Nilsson, född 1836. l samband med försäljningen byggdes boningshuset. Familjen Nilsson flyttade till Ryet i Mölndal. Helgesson lär ha finansierat köpet genom arbete i Sala silvergruva. Martin Helgesson var gift med Anna Lovisa Svensdotter, född 1854 i Råda.

l Hembygdsföreningens samlingar har vi i en bandinspelning gjord med sonen Konrad Helgesson (1895-1991). Bandet spelades in den 20 februari 1991 i Konrads kök.

Efter föräldrarnas död bodde Konrad på den lilla gården, ett rum och kök, tillsammans med systern Hulda, född 1896, och hustrun Olga, född 1890 i Dvärred, Lindome. Samtliga sov i köket, rummet använ­des inte till vardags.

Alla tre kom att arbeta tidvis med torvupptagning för Götaverken under andra världskriget. Konrad arbetade periodvis bland annat även med issågning i Tulebosjön.

Konrad hade arbetat med torvupptagning redan under första världs­kriget. 1918 var han med om träfynden i Tulebo mosse. Då den arkeo­logiska utgrävningen äntligen genomfördes knappt 80 år senare var det bara Konrad som kunde peka ut den exakta fyndplatsen, med hjälp av en egenhändigt tillverkad karta.

Utan Konrad Helgesson och hans karta hade Tuleboborgen blivit svårfunnen.

Kållereds Hembygdsförening

Skapad av: (2014-02-23 20:01:12) Kontakta föreningen