Tips på föreläsare/underhållare

Vi tar tacksamt emot förslag från aktörer eller arrangörer.
Mejla förslag till [email protected].

Göran Nell.  Möte med gamla jönköpingsorginal".

Johan och Gunilla Sigvardsson, Kalkstensgatan 4, 598 31 Vimmerby
mail: [email protected]
Vi är ett ungt sångarpar som är ute och sjunger och spelar i olika sammanhang.
Bl.a sånger ur Elvis repertoar, Sven-ingvars låtar, andliga klassiker, allsånger
och schlagers från förr och nu. Vi sjunger båda till eget ackompanjemang med
gitarr och elbas. Vi har även egen ljudanläggning.
Vår hemsida: www.johansigvardsson.se
Telefonnummer för bokning och information: 0492-129 03 eller 070-547 99 78

*

Riksarkivet, Landsarkivet i Vadstena förvarar en stor mängd arkivhandlingar från
socknar och härader i Jönköpings län. Vi kommer gärna ut till din förening och
berättar om hur man kan bedriva forskning i dessa källor.
Kontakta Claes Westling ([email protected],
010-4768731) eller Thomas Stellrot ([email protected],
010-4768761) för mer information.

*
Vi erbjuder 2 olika resmål för gruppresor till Sävsjö kommun i Småland.
Varmt välkomna med er bokning.
Anna-Karin och Olof Rostedt
Komstad kvarn & kafé
www.komstadkvarn.se
Mobil 0725240450

*
Gamla Bankgården i Vrigstad erbjuder er nu sju alternativa heldagsutflykter till Vrigstad med omnejd, inklusive måltider, för 240 till 370 kr/person.
Den 2/4 2017 kommer vi att inviga årets nya utställning med gamla leksaker.

Stiftelsen Gamla Bankgården i Vrigstad

www.bankgarden.se

I AXEL OHLIN FOTSPÅR Zoologen från Wisingsö Erna M M Andersson, född och uppvuxen i Skärstad och nu boende på Visingsö, gör här sin debut och kraftprov som författare. Hon har under 3 år forskat och fördjupat sig i Axels märkliga historia. Han utbildades sig till Fil.dr. och fick tjänst som docent i zoologi vid Lunds universitet. Han blev en auktoritet inom polarforskning med marinzoologi som specialitet. Men eftersom Axel dog alltför tidigt fick han inte tillfälle att fullfölja sitt vetenskapliga arbete som fortfarande är till gagn för dagens forskning. Erna kör inte fast i några långa historiebeskrivningar utan reser själv ut i världen och får bokstavligen följa Axel i spåren över 100 år senare. Hon berättar här om egna upplevelser parallellt med Axels strapatsfyllda skildringar. Erna vill verkligen förstå och leva sig in i Axels livsöde och ambitioner på ett sätt som ”kläder honom i kött och blod”. Hon lyfter känsligt och gripande fram Axel Ohlins liv och öde ur polarnattens mörker.
www.hjartanshjarnaforlag.se

Jönköpings läns hembygdsförbund

Skapad av: (2012-02-11 12:45:00) Kontakta föreningen
Ändrad av: Jönköpings läns hembygdsförbund (2021-10-27 09:18:37) Kontakta föreningen