Om oss

Välkommen till Järstorps hembygdsförening På hembygdsgården finns en stor samling med ca 1.000 föremål, foton och äldre handlingar. Större föremål och vagnar förvaras på Björnebergs gård. För släktforskare finns material från kyrkoböcker tillgängliga. Det finns tillgång till husförhörslängder fram till dess slut 1897, vigda och döda i Järstorp fram till 1920. Några medlemmar har under året forskat kring hembygdsstugans historia, bla genom att beöka Landsarkivet i Vadstena, läsa gamla protokoll, husförhörslängder, nedskrivna dokument mm . I hembygdsstugan hänger en karta från 1793 och där är en fattigstuga utsatt. Hur fattigstugan såg ut är det svårt att föreställa sig, men från 1851 går det att följa hur livet var i en fattigstuga och hur fattighjonen levde. Huset användes som fattigstuga fram till 1910 då ”nya ålderdomshemmet” byggdes på andra sidan Tolarpsvägen. Från år 1947 äger Hembygdsföreningen huset.