Upplandskubb

Upplandskubb är ett bröd som har bakats i Uppland i århundranden. För att detta recept inte skall falla i glömska redovisar vi här ett recept från Matilda Andersson i Elgesta som föddes 1852.

Ingredienser:

4 dl vatten, 1/2 kg rågmjöl, 1/2 vetemjöl, 2 dl sirap, 60 gram jäst, 1 tsk salt.

Beredning:

Rör ut jästen i litet av vattnet. Blanda det ljumma vattnet, den utrörda jästen, sirapen och saltet. Blanda först i rågmjölet och därefter vetemjölet. Arbeta degen smidig. Smörj och mjöla t.ex. en emaljerad tvålitersflaska med lock. Lägg ned degen och låt den jäsa 3 - 4 timmar, så att flaskan fylls. Sätt på locket på flaskan och låt degen koka i vattenbad i 4 timmar. Sätt också lock på grytan med vatten. Stjälp upp brödet. Klyv brödet i fjärdedelar. Klar att äta.

Låt det väl smaka!

Husby-Ärlinghundra-Märsta Hembygdsförening

Skapad av: (2014-05-09 21:28:15) Kontakta föreningen
Ändrad av: Husby-Ärlinghundra-Märsta Hembygdsförening (2022-05-25 16:29:12) Kontakta föreningen