Hotagens Hembygdsförening ska vara levande och aktiv för hela Hotagsbygden

Hotagens Hembygdsförening bildades i början av år 1990 och i samband med att spelet Folket av Penningkeisen uppfördes på den då nyanlagda spelplatsen på Kyrknäset i Hotagen. Under samma tid så byggdes även Bagarstugan upp av föreningen "Framtid i Hotagsbygden" och som därefter skänkte stugan till hembygdsföreningen.

Det var Berta Magnusson som skrev manus och regisserade spelet Folket av Penningkeisen och som framfördes av amatörer från bygden. Spelet framfördes under två somrar. Uppföljare blev spelen Villa Skotland och Fronten som också framfördes under två somrar vardera. Spelplatsen har också nyttjats av kyrkan för gudstjänster och för andra ändamål. Ett årligt och populärt återkommande evenemang på somrarna är Hotagendagarna där en hel del aktiviteter har genomförts.

Bagarstugan har blivit den centrala platsen för hembygdsföreningens verksamhet. Den används flitigt idag till möten och studiecirklar. Den hyrs också ut till tunnbrödsbakning, sammankomster och fester.