Välkommen till Högby Hembygdsförenings hemsida!

Vi har en hembygd som vi har anledning att vara stolta över, vi som bor på norra Öland. En bygd som vi delar med alla Er som bor här under delar av året och alla Er som besöker oss mera kortvarigt. Naturen har en unik flora och vårt landskap är format av många generationers verksamhet. Vi har en rik och fascinerande historia och det finns inom vårt område en mängd spår i landskapet av hur människor har levt i vår bygd från järnåldern fram till idag. Hembygden är inte bara historia utan den är i högsta grad också nutid. Vår bygd är resultatet av tidigare generationer, men det är vi som nu tillsammans formar dess utveckling framåt.

Föreningens uppgift är att ta hand om och förvalta det unika som finns i vår bygd. Vi är c:a 660 medlemmar, men vi har plats för fler och Ni är mycket välkomna både bofasta och Ni som är här under delar av året. Medlemsavgiften är 60 kronor. Här på föreningens hemsida ser Du en del av årets aktiviteter. Hoppas att du har möjlighet att deltaga i dem. Du är också mycket välkommen med synpunkter och tips på aktiviteter som Du tycker Hembygdsföreningen bör ordna.