Om oss

Högalids Hembygdsförening bildades 1973 för att rädda Ekermanska Malmgården i Tantolunden som hotades av rivning efter en brand. Tack vare föreningens engagemang beslöt staden att renovera huset som fått sitt namn efter Carl Fredrik Ekerman, justitieborgmästare i Stockholm och ägare till egendomen från 1742. Vi värnar särskilt mycket om Tantolunden eftersom vi har vår hembygdsgård i parken.

Malmgårdar som Ekermanska var en sorts kombinerade sommarnöjen och jordbruksfastigheter som blev vanliga hos det välbärgade borgerskapet i Stockholm under 1700-talet. I Högalids församling finns 7 malmgårdar bevarade. Några är små palats i sten, andra som Ekermanska Malmgården är betydligt blygsammare till sin utformning. Carl Fredrik Ekerman utvidgade efter hand sina ägor och med tiden bestod odlingarna av stora tobaksfält som sträckte sig upp mot Rackarbergen där Södersjukhuset nu ligger. Idag finns inga av odlingarna kvar men intill malmgården finns en del av Ekermans lustträdgård bevarad. Stora flerhundriga träd skänker skugga och minner om en tid då detta var en lantlig utkant på västra Södermalm. I trädgården står också ett lusthus som har sin egen historia. Det hörde ursprungligen till den Malmqvistska gården på Torkel Knutssonsgatan 22. Idag ligger Södermalms polishus på den platsen.

 Ekermans gränd 3-5, 118 67 Stockholm
 Ekermans Gränd 3-5, Tantolunden