Om oss

Hille Hembygdsförening bildades 1936 och fick sin hembygdsgård hitflyttad och uppbyggd 1946.

Den har sedan genom åren kompletterats med tillhörande byggnader från samma fastighet i Norra Åbyggeby, som uthuslänga med Snickarbod, Ladugård, Vagnslider, Tröskvandring, Bagarstuga och Fårhus.
Samt även från andra platser som Fäbodstuga, Rökbastu, Båtsmanstorp, Härbre och nu senast Smedja.
Vagnslidret var den plats där byns rådslag hölls angående vägar och andra gemensamma frågor.
Vi tycker nu att föreningen har en ganska komplett stor-bondegård typisk för Hille socken.

Finns på Hillesjövägen 4

Föreningen äger även Hillegården på Hillevägen 128 som är tillgänglig för uthyrning.
Se nedan. Efter aktiviteter.
Dessutom en Linskäkt i Oppala och 2 lador söder om Hillesjön vid Hillevallsvägen Böle.