Berätta mer om Volasdan - vad är det för slags evenemang? Varför ligger det nära ditt hjärta?

Volasdan är en programpunkt som årligen återkommer i Ovanåkers hembygdsförenings regi sedan sent 1960-tal. ”Volas” är dialekt för vardag och det handlar helt enkelt om att åskådliggöra hur en vardag kunde te sig på en stor Hälsingegård i det gamla bondesamhället. Gårdsfolket hade sina sysslor och gästande hantverkare bidrog med sitt exklusiva kunnande för att få gården och hushållet att gå runt. Ursprungsidén var att lyfta fram och förevisa så många ålderdomliga hantverk som möjligt, i en tid då det moderna samhället trängde undan kunskaper som traderats i generationer. Många av de sysslor som visas publikt idag har funnits med sedan Volasdans start för 55 år sedan.

Image

Vi är extra stolta över de hantverk som inte går att se på så många andra ställen, som exempelvis kransågning eller borrning av vattenledningsrör av trä. Dessa brukar väcka särskild uppmärksamhet och många besökare är vetgiriga och ställer frågor till våra hantverkare. I storbyggningen står en pampig vävstol som rymmer tre kvinnor i bredd. Där vävs en extra bred trasmatta av mattrasor klippta av utslitna kläder. Ett högaktuellt miljötänk från sparsamhetens tidevarv! Det är också intressant att påvisa hur samhället förändrats under det dryga halvsekel som Volasdan arrangerats. Under 1960- talet var det självklart att det fanns en stickande mamma eller mormor i varje familj, som försåg frusna fötter med raggsockor. Idag vill jag påstå att även den enkla stickningen är exklusiv lyx, då den handstickade yllesockan inte längre är var mans egendom.

Vad är det roligaste med att vara engagerad i detta evenemang?

Det finns så många glädjeämnen runt Volasdan, men särskilt roligt är det att möta människor som ser dagen som årets höjdpunkt. Det gäller både medverkande och besökare som betraktar helgen som närmast ”helig”. Det blir många kära återseenden och semestrande hemvändare uttrycker sin kärlek till vår vackra hembygdsgård och delar med sig av sina minnen.

Image

Kan du berätta om något som känns extra roligt att arrangera under Volasdan?

Känslan av att vara en traditionsbärare är viktigt för mig. Det går så fort att saker faller i glömska när en generation försvinner och nästa skall ta över. Under pandemin var det många av de äldre som valde att dra sig tillbaka och tacka för sig, efter många år som aktiva medarbetare. I år har vi flera genuint intresserade tonåringar som går in i olika sysslor för att lära av de äldre. Det känns viktigt att generationerna möts för att kulturarvet skall föras vidare in i framtiden. Det materiella (verktyg och redskap) är döda ting som samlar damm, om inte det immateriella kunnandet om dess användning hålls levande.

Slutligen, varför ska man fira Volasdan med er?

Till dig som aldrig besökt Volasdan kan jag utlova en totalupplevelse. Hembygdsgårdens utemiljö klädd i sommargrönska är obeskrivligt vacker. Den rikt dekormålade festsalen i huvudbyggningen är som en permanent konstutställning. När dessa miljöer befolkas av tidsenligt klädda aktörer med aktiva händer fulla av kunskap, då är det en fest för ögat och en lisa för själen! Festen ska förstås krönas med något ätligt också – serveringen bjuder på Ovanåkersmacka och Hälsingeostkaka, detta till tonerna av våra spelmän, som underhåller ifrån utescenen.
Volasdan firas alltid den sista söndagen i juli, vilket i år är den 30/7. Den inleds med en buföring som går längs Långgatan i centrala Edsbyn och därefter tar aktiviteterna på hembygdsgården Mårtes vid. Vi önskar dig varmt välkommen!

Förmedlat av Christina Norgren Arnesson, representant för Volasdagskommittén

HEMBYGDSBLOGGEN