Hembygdsgårdens dag närmar sig med stormsteg och vi vill belysa fem föreningar som kommer hålla öppet under denna dag. Självklart kommer det finnas en rad med andra föreningar som har öppet så ta gärna en titt på vår sida för att hitta fler spännande aktiviteter och evenemang.

Ovanåkers hembygdsförening

Välkommen till Hembygdsgården Mårten i Edsbyn! Hembygdsföreningen i Edsbyn grundades redan år 1915 och var en av de första föreningarna i Hälsingland. Gården är vackert belägen med omgivande trädgårdar som ger en fridfull atmosfär. Ta med hela familjen och upplev en bit av deras rika historia!

Boo Hembygdsförening

Under Hembygdsgårdens dag bjuder Boo Hembygdsförening in till en dag fylld av kultur och gemenskap. Utforska äldre hantverkstekniker som växtfärgning och lieslipning, och ta del av den historiska slåttertraditionen om vädret tillåter. Ta en kaffepaus och fynda på loppisen. Upptäck hembygdsgårdens öppna hus och arkiv, där spännande historier och dokument väntar på att berättas. Ta del av den lokala historien och njut av en härlig dag i den vackra miljön vid Boo Hembygdsförening.

Bild av: Boo hembygdsförening

Skorpeds Hembygdsförening

Varmt välkommen till Skorpeds Hembygdsförening! Under denna dag öppnar de portarna till deras älskade hembygdsgård för att bjuda på en dag fylld av spännande aktiviteter och glädje. Ta med hela familjen och upplev deras roliga aktiviteter som passar både stora och små. Det blir en dag fylld av skratt, lek och gemenskap.

Nykils Hembygdsförening

Hembygdsgården öppnar stolt sina portar och erbjuder en komplett visning av hela anläggningen, inklusive bostadshus, bodar och det spännande Textilmuseet. I år fokuserar de på det intressanta temat "inventarierna i Dalby". För att fördjupa besökarnas förståelse kommer deras kunniga guider erbjuda visningar klockan 11 och 13. Varje visning tar cirka 30 minuter och ger en unik inblick i detta rika kulturarv.

Under dagen finns möjlighet att njuta av deras trevliga servering med kaffe och hembakat fikabröd, saftig korv i bröd och uppfriskande drycker. Dessutom kommer det finnas spännande lotteri- och bokförsäljning på plats.

Gammalkil Hembygdsförening

Kvartetten från Slätten, fyra kvinnliga musiker från östgötaslätten som vill lyfta fram kvinnliga låtskrivare och artister, bjuder på stämningsfull musik under denna dag. Utomhuskonserter kl. 14.00, insläpp från 13.30. Kakbuffé med dryck och hembakat i pausen. Missa inte detta unika tillfälle för ljuvlig musik och härlig fika vid deras vackra hembygdsgård. Pris: 200kr inkl. kakbuffé.

Bild av: Gammelkils hembygdsförening

Så kom ihåg att den 6:e augusti är en perfekt dag att ge dig ut på äventyr och upptäcka hembygdsföreningar. Utforska historien, ta del av traditioner och njut av den kulturrikedom som dessa platser har att erbjuda!

HEMBYGDSBLOGGEN

Skapad av: HEMBYGDSBLOGGEN (2023-07-25 10:33:12) Kontakta föreningen