Berätta gärna mer om er verksamhet och vad er hembygdsförening gör

Vår förening vill sprida kunskap om vår hembygd, dess natur, människor och historia och det gör vi bland annat genom inlägg i sociala medier och genom att varje år ge ut ett litet häfte kallat ”Pålsgården”. Det är också namnet på vår hembygdsgård.

På somrarna ordnar vi en omtyckt hembygdsdag med olika aktiviteter såsom auktion, bakning och försäljning av tunnbröd, café, guidning i hembygdsgården, prova på smide, sång och folkdansuppvisning. I somras ordnades dessutom Pål-Anders stämma med folkmusik.

Vi har ett lanthandelsmuseum och ett café som håller öppet sommartid. Under höst och vår ordnar vi hantverkskvällar som är öppna för alla. Man tar med sig någon form av handarbete och sitter och skapar tillsammans medans brasan sprakar i öppna spisen. Kan man inte en viss teknik själv så kan man alltid passa på att fråga någon annan som vet. I samband med träffarna har vi letat fram gamla textila hantverk och mönster i föreningens samlingar som vi tittat på. Vi har också haft en studiecirkel om handarbete ur ett kvinnligt perspektiv.

Image

Inför jul deltog vi i julskyltningen på orten. Då satt en tomte vid öppna spisen i hembygdsgården och tog emot barnens önskelistor och vi bjöd på glögg och pepparkakor. I det gamla soldattorpet var det pyntat som det kunde se ut till jul i ett enkelt hem förr i tiden. I ”nastun” (nattstugan) visades vintage juldekorationer och i bagarstugan såldes hembakta bakelser och godsaker.

Vid förfrågan håller vi guidade visningar för bla skolklasser. Det händer att grupper kommer enkom för att se vår unika samling med tryckstockar och redskap från färgar Hallbergs kattuntryckeri i 1850 - talets Ockelbo. Det är 58 tygtryckstockar och redskap för blandning och rivning av färger. Det finns även en mönsterbok med provtryck av en del av stockarna. Många av föreningens bevarade sjalar har mönster tryckta med just dessa tryckstockar.

Nämn 3 saker du gillar mest med att vara medlem

Jag älskar att vistas i den här vackra miljön. Det var det som drog mig hit. Det är en speciell känsla i de timrade gamla husen, det finns en själ och ett lugn som jag inte känner på andra ställen. Jag trivs verkligen och känner mig hemma. Speciellt när brasan knastrar i öppna spisen.

Det finns en tillåtande öppenhet i vår förening som gör att nya idéer och initiativ välkomnas. Att man är välkommen att vara kreativ och göra det som man tycker är roligt i föreningen. Jag själv gillar t ex att fotografera och kom på idén att börja fota alla vackra hantverksföremål och gamla saker för att dokumentera dem. Tanken kom att föremålen i samlingarna borde visas upp för fler. Det i sin tur ledde mig till idén att starta ett Facebook- och Instagramkonto.

Image

Gemenskapen är också viktig, det är trevligt att träffas och umgås med andra. Vi är ett trevligt gäng. Jag har lärt känna personer som sitter på otroliga kunskaper; någon vet hemligheten med att elda en bakugn rätt, en annan kan berätta hur man tillverkade sina kläder på 1600-talet. En tredje är riksspelman på vallhorn. Kort sagt, man lär sig något varje gång!

Berätta om ett projekt eller aktivitet som du är extra stolt över

Jag är extra stolt över att vi har lyckats skapa så bra samarbeten med andra lokala föreningar och aktörer. Tillsammans är vi starka och med gemensamma krafter kan vi uträtta mycket. Dessutom blir det ju så mycket roligare ju fler man är!

Ett exempel på samverkan är kursen ”Baka bröd med kulturgrödor” som nyligen genomfördes. Där fick deltagarna lära sig baka bröd i vedugn med kulturspannmål. Här samverkade vi med vår granne, besöksparken Wij Trädgårdar. Ledare för kursen var en mathantverkare, forskare och projektledare för ”historiska sädesslag i framtidens mat” från SLU, Centrum för biologisk mångfald.

Ett annat lyckat exempel är att vi tillsammans med den lokala Naturskyddsföreningen har anlagt en äng intill hembygdsgården. Där ordnas fagning (räfsning) och slåtterdagar med utbildning i hur man använder en lie, lieslipning och hässjning.

Enligt dig, vad är det viktigaste hembygdsföreningen bidrar med till samhället?

Att vi känner vår historia. Vi människor behöver känna att vi har en förankring till platsen, tillhörighet, trygghet. Då kan man känna sig hemma. Även nyinflyttade söker sig till gemenskapen hos oss, vill lära mer om orten de bor på och få en samhörighet, vi är en mötesplats för människor.

En öppen och levande hembygdsgård med sommarcafé är bra för besöksturismen. En liten ort som den här, ute på landsbygden, vinner på det. Nuförtiden talar vi om att hela samhället behöver göra en hållbar omställning. Ibland pratar man om självförsörjning och prepping. Här tror jag att föreningen sitter på värdefulla kunskaper om hur man gjorde förr. Inte för att någon vill gå tillbaka till hur livet var då, men vi kan lära oss av det. Vi vet att fäbodbrukets ängsmarker är gynnsamma för den biologiska mångfalden. Vi har kunskaper om hur man förr tog tillvara och lagrade frukt och grönsaker som man odlat, hur man återanvände sina prylar och hur man hushållade med resurser.

Slutligen, varför ska man bli medlem hos er?

Genom att bli medlem stödjer man föreningen i arbetet med att bevara vårt kulturarv för kommande generationer. Hembygdsgården är en viktig mötesplats för människor!

Catharina Wickström
Styrelsemedlem i Ockelbo Hembygdsförening