För de som läser och inte riktigt vet vad en hembygdsförening gör - kan ni berätta mer om er verksamhet?

- Vi är en hembygdsgård som har öppet i princip alla dagar året runt. Vi har en kaffestuga med egenbakat kaffebröd, smörgåsar och mjukglass. På området finns ett eget kök där största delen av det vi säljer bakas. Vi har en handelsbod med presenter, loppis och teatermuseum. Dessutom har vi en massa fina museibyggnader bland annat en herrgårdsflygel, en bergsmansstuga, en vävstuga och ett lusthus m.m. Vi är belägna bredvid Strömsholms kanal och har en fin miljö precis vid infarten till Fagersta/Västanfors. Under året har vi fullt med aktiviteter för alla åldrar. Evenemang som midsommar och julmarknad, skollovsaktiviteter, levande kycklingar till påsk, guidningar i våra byggnader, nationaldagsfirande, utställningar, uppträdanden, konserter, minnesstunder, bussällskap, teateruppsättningar osv. Det betyder att det behövs mängder av frivilliga som kan få hjälpa till med alla möjliga små och stora uppgifter.

Image

Hur blev du engagerad? Och varför?

- Jag behövdes i handelsboden en sommar och det blev förlängt så numera hanterar jag även en del administrativt. Ideella hos oss  får möjlighet att hjälpa till med det som de tycker är som roligast. Finns allt från bakgrupp, blomsterflickor, loppisdamer, kaffemostrar, vävare, trädgårdsarbetare, tunnbrödsbagare, till de som tar fram medlemsskriften, jobbar på kontoret eller hjälper till någon gång ibland vid något evenemang. De flesta ideella som blir aktiva kommer till oss när de blivit pensionärer och hittar sig en meningsfull sysselsättning efter yrkeslivet. Det vanligaste är att man följer med någon bekant som redan är engagerad eller att man tittar in och pratar med någon av oss på plats.

Vad är det roligaste med att vara engagerad i en förening?

- Samvaron, glädjen att känna sig behövd och se hur en verksamhet kan fortsätta blomstra trots några år av pandemi då vi fick lov att hålla en del stängt. Man får absolut nya vänner och kan t.o.m. skaffa sig nya kunskaper eller hobbies.

Image

Enligt dig, vad är det viktigaste hembygdsföreningarna bidrar med till i samhället?

- Utan en levande hembygdsförening skulle små orter inte ha så mycket att bjuda på. På våran ort är vårat fik välbesökt både av boende, men även av de som är på resande fot. Aktiviteter som passar alla åldrar är också viktigt. Hembygdsföreningarna har en historisk uppgift att visa upp och berätta om svunna tider där besökare kan bli guidade genom tiden.

Varför ska man bli medlem?

- Både aktiva och passiva medlemmar är de som gör att vi kan fortsätta att ha en levande hembygdsgård. Att kunna hjälpa till och vara behövd är bra för hälsan, både fysiskt och mentalt.

Och en slutfråga, om du fick beskriva er förening med tre ord, vilka skulle det vara?

- Hjärtligt, bildande och härligt hemtrevligt

HEMBYGDSBLOGGEN

Skapad av: HEMBYGDSBLOGGEN (2023-01-16 11:21:05) Kontakta föreningen