Anna-Karin Andersson, förbundsordförande på Sveriges hembygdsförbund, delar med sig av sina reflektioner kring kulturarv.

Många använder idag ordet kulturarv vitt och brett men vad betyder det egentligen? Arvet av en kultur? Vilken kultur då? Ja, många skulle nog lite vagt säga att det är det som fanns förr.

Om jag nu ska försöka bena ut detta luftiga begrepp så anses ett kulturarv vara det som tidigare generationer skapat, som tolkas av nutiden och förs vidare in i framtiden. Alltså framtidens arv av det förflutnas kultur. Det finns runt omkring oss i vardagen, tillhör oss alla och utgör kittet i vår tillvaro. Utan kulturarv blir tillvaron rotlös. Hur skulle det kännas att inte ha en aning om varför saker och ting ser ut som de gör och att inte ha några traditioner att falla tillbaka på? Det är ett välkänt faktum att vid krig förstörs ofta kulturarvet för att rycka bort grundvalarna och tryggheten för de som angrips.

Kulturarvet kan vara materiellt och då bestå av det som vi ser omkring oss, som historiska lämningar, arkiv- och föremålssamlingar, arkitektur och byggnader. Kulturarvet kan också vara immateriellt. Det handlar då om ett mer svårfångat begrepp, nämligen traditioner, seder och bruk som har överförts mellan generationer. Som exempel kan nämnas olika former av hantverk, ritualer, musik och berättelser. Enligt Unescos definition är det dessutom bortom nationsgränser, ständigt levande och i förändring.

Image

Den stora utmaningen är att bevara det immateriella kulturarvet och där ligger ett stort ansvar på oss inom hembygdsrörelsen. Vi behöver se till att handens kunskaper överförs till nästa generation genom att visa och lära ut. Berättelser dör också ut om ingen berättar dem! En bok kan göra litet men inte allt. Samla barn och vuxna och berätta vad ni hört av era far- och morföräldrar och gör det så levande att den nya generationen förmår ta det till sig. Det materiella kulturarvet blir också tämligen meningslöst om ingen vet vad föremålen är och hur de använts! Plocka fram dem ur era gömmor och ge föremålen liv med berättelser.

Använd sedan de gamla stigarna och de nya gatorna och visa historien om hur det var då och är nu. Glöm inte att igår och idag är framtidens kulturarv!

HEMBYGDSBLOGGEN

Skapad av: HEMBYGDSBLOGGEN (2022-09-12 09:55:10) Kontakta föreningen