Berätta lite om er själva och er verksamhet.

Vi är en engagerad, i sammanhanget relativt ung styrelse som brinner för Mörsils intressanta historia men också för platsens framtid. För att känna samhörighet med sin bygd tror vi att det är viktigt att man känner till dess historia. Några av oss är uppfödda i Mörsil och bott här hela livet medan några är inflyttade. Vi har stora drömmar! Vi till exempel skriva en 4:e upplaga av Mörsils sockenkrönika och utveckla hembygdsgården som mötesplats för flera generationer. Den skulle också få en viktig roll för ”integration”. Vi vill anordna en dag med mat från olika kulturer på Römmen och barn- och familjeverksamhet med lek- och lärmiljöer i en av våra byggnader.

År 2020 blev ni utsedd av Heimbygda till Årets hembygdsförening. Berätta gärna lite om det och vad det betydde för er!
Vi blev väldigt glada och överraskade! Det känns som en bekräftelse på att det vi gör är i rätt riktning vilket ger oss energi att fortsätta vårt arbete.

Vilken typ av aktiviteter erbjuder föreningen?
Vi försöker tänka brett för att nå så många som möjligt. Vi anordnar aktiviteter för barn, exempelvis teater, sång och spökkvällar. För att nå bredare har vi anordnat berättarkväll om just Mörsil. Vi försöker hålla vårt arkiv öppet så att alla som är intresserade av Mörsilsbygden ska kunna få komma titta och minnas. Under pandemin har vi fått ställa in traditionsenliga midsommarfirandet som brukar locka alla åldersgrupper men som vi längtar till att hålla i igen. Vi har planer på musikkvällar på sommaren, utebio med mera.

Efter pandemin, hur når ni ut till allmänheten för att få besökarna att återkomma? Och hur gör ni för att nya ska upptäcka era aktiviteter?
För att nå ut till våra besökare har vi upptäckt att en blandning mellan gammalt och nytt blir bäst. Vi använder oss mycket av sociala medier, men vi har märkt att vi tappar en del målgrupper. Där spelar hemsidan, brevlådsutskick och klassiska anslagstavlor en viktig roll. Vi gillar också att synas på andra ställen. I år ska vi ha ett bord på byns julmarknad där vi kommer finnas för att visa upp oss, ragga medlemskap och sälja böcker, pins och julkort.

Vad är det bästa med er hembygdsförening?
Det bästa är att vi har väldigt trevligt tillsammans. Vi hjälper varandra så att styrelseuppdraget blir roligt och vi alla känner att vi verkligen gör något för bygden! Vi lyssnar på bybornas önskemål, ser till att saker sker och är "unga och hungriga". Det finns mycket kraft, energi och lust att göra något. Och så klart fika! Gott fika är viktigt att ha på våra möten… haha!

Förutom att vi har rolig så vi har så en fantastisk historia i bygden, engagerade medlemmar och eldsjälar som ställer upp!

Varför ska man bli medlem hos er?
Först och främst är ju ett medlemskap viktigt rent ekonomiskt. Man stöttar och bidrar till att verksamheten kan utvecklas. Vi undersöker också om vi utöver billigare hyra av hembygdsgården kan ge andra förmåner till medlemmarna, till exempel vid arrangemang. Sen försöker vi bjuda in och uppmuntra till att delta på olika aktiviteter. För vi bjuder på en positiv anda och har alltid fika 😉.

Du bör bli medlem hos oss om du vill bevara kultur och historia i vår hembygd, ha saker att se fram emot under hela året, få vara delaktig i vår gemenskap och alltid mötas av en glad och positiv styrelse 😊.

Besök gärna Mörsils hembygdsförenings hemsida www.hembygd.se/morsil

HEMBYGDSBLOGGEN

Skapad av: Monica Öjes (2021-12-14 08:19:41) Kontakta föreningen