Lördagen 3 december var vi i Mariestad för att dela ut Sveriges hembygdsförbunds pris Årets hembygdsbok. Det vinnande bidraget gick till Ullervad-Leksbergs hembygdsförening för deras bidrag “Mariestads historia - förhistorien och tillkomsten”. Författaren Åke Möller var på plats för att ta emot utmärkelsen tillsammans med föreningens ordförande Truls Wiberg.

Det blev många applåder, tacktal och andra inspirerande föredrag den dagen. Vi avslutade konferensen med en guidad stadsvandring av Elisabeth Göthberg som arbetar med kulturturism i Mariestad, och fick lära oss en hel del om Vänerns pärla.

Det var minst sagt en väldigt lärorik och trevlig dag där vi äntligen fick träffas fysiskt på plats.

Vi hoppas på fler sådana dagar! Besök gärna deras hemsida på www.hembygd.se/ullervad-leksberg

HEMBYGDSBLOGGEN

Skapad av: Monica Öjes (2021-12-14 08:13:36) Kontakta föreningen