Nystart!
I höst har vi satsat på en nystart här hos oss på Sveriges hembygdsförbund. Genom ett krisstöd som vi fick av kulturrådet så kunde vi bland annat välkomna tre nya kollegor till kansliet! Några av er som läser kanske känner igen dessa ansikten, men vi ville lära känna dem mer på djupet. Vilka är de och vad gör de på kansliet?

Det här är Olivia Linderoth.

Berätta lite om dig själv
Hej! Olivia heter jag och kommer från byn Brokind på Östgötaslätten. Har en bakgrund inom offentlig sektor då jag dels har en examen i statsvetenskap och nationalekonomi från Stockholms universitet samt att jag arbetat kommunalt i Botkyrka och internationellt på Sveriges ambassad i Buenos Aires. Annars hänger jag i stallet på fritiden och älskar att laga och prova nya maträtter från världens alla hörn!

Vad gör du på kansliet?
Jag arbetar som projektsamordnare för en satsning som vi kallar för ”Nystart” som pågår under ett år, vi arbetar med insatser för hembygdsrörelsen med anledning av pandemin. För ”Nystarten” finns två mål: ett besöksrekord vilket innebär att fler ska hitta till våra hembygdsgårdar för att ta del av det lokala kulturarvet. Det andra målet är att öka medlemsengagemanget i rörelsen, ett mål som handlar om att medlemmarna behöver mötas både fysiskt och digitalt för att utbyta kunskaper och idéer för att utveckla sina föreningar och sitt engagemang. Mitt arbete är att se till att dessa två mål går ihop och verkar långsiktigt och varumärkesbyggande - minst sagt ett spännande, roligt och givande arbete.

Vad är det bästa med ditt jobb?
Så mycket! Men min absoluta favorit måste vara att få träffa de ideellt engagerade i hembygdsrörelsen! Det är ett otroligt engagemang som finns runt om i landet för vårt gemensamma kulturarv och jag blir varje gång så inspirerad när jag får samtala med de som på ett eller annat sätt är engagerade i hembygdsrörelsen. Man möts alltid av så mycket öppenhet, kunskap och engagemang som smittar av sig!

Om du fick välja en aktivitet som finns ute på vår hemsida, vilken skulle du välja?
Fika är en favoritaktivitet för mig och vilken dröm det hade varit att hemestra runt i Sverige och besöka alla hembygdsgårdar och få prova på allt gott fika som är typiska för platsen. Ett tips är att spana in fliken ”fika och mötas” på hembygdsportalen för att hitta var din nästa fikapaus är.

Beskriv hembygdsrörelsen med tre ord.
Minnesvärt, engagerande, genuint.

Slutligen, varför tycker du att man ska bli medlem?
Som medlem stöttar du bevarandet och förvaltandet av det lokala kulturarvet, en viktig uppgift som vi alla delar på. Du får också möjligheten att engagera dig i Sveriges största rörelse med över 400 000 medlemmar över hela Sverige som förvaltar över 11 000 byggnader som dessutom har över 100 år på nacken - Wow!

HEMBYGDSBLOGGEN

Skapad av: Monica Öjes (2021-12-14 08:04:35) Kontakta föreningen