Nystart!
I höst har vi satsat på en nystart här hos oss på Sveriges hembygdsförbund. Genom ett krisstöd som vi fick av kulturrådet så kunde vi bland annat välkomna tre nya kollegor till kansliet! Några av er som läser kanske känner igen dessa ansikten, men vi ville lära känna dem mer på djupet. Vilka är de och vad gör de på kansliet?

Det här är Thuha Nguyen.

Berätta lite om dig själv
Jag brukar beskriva mig själv som en norrlänning på vift! Jag har alltid varit intresserad av världen och att få uppleva olika kulturer, vilket är en anledning till varför jag har varit ute på resande fot ett bra tag. Mina föräldrar är från Vietnam, jag är född i Hong Kong men har bott i Sverige hela mitt liv - det kanske är en anledning till varför jag älskar att resa! Nu har jag dock bosatt mig i Stockholm och är på jakt efter stadens bästa hummus (en favorit!).

Vad gör du på kansliet?
Jag har blivit anställd som kommunikatör för nystarten. Min roll är att stärka vår närvaro på sociala medier, synliggöra SHF mer, samt planera, genomföra och utvärdera andra kommunikationsinsatser (som den här bloggen till exempel). Kommunikation är centralt i vårt arbete och det känns väldigt spännande att få vara del av det.

Vad är det bästa med ditt jobb?
Alla människor man har fått träffa via sitt jobb. Mina kollegor, medlemmar i rörelsen, alla som är så engagerade och har ett sånt driv. Jag har fått lära mig så otroligt mycket under en sån kort tid. Jobbet känns alltid kul för att man lär sig något nytt varje dag.

Om du fick välja en aktivitet som finns ute på vår hemsida, vilken skulle du välja?
Det finns ju otroligt roliga aktiviteter ute på hemsidan och det är så kul att något sker varje dag. Jag tycker om att vara utomhus så jag hade nog valt en guidad stadsvandring eller dylikt där man får kombinera att få vara ute och promenera samt lära sig om en plats historia, kultur, m.m.

Beskriv hembygdsrörelsen med tre ord.
Driven, engagerad och mångfacetterad.

Slutligen, varför tycker du att man ska bli medlem?
För att det är kul och du får så himla mycket utav ett medlemskap - du får lära känna nya personer, skaffa mer kunskap om föreningsliv, vara del av en fantastisk rörelse, få vara med och påverka beslut… Ja, listan är lång! Det finns helt enkelt massvis med anledningar till varför man ska bli medlem.

HEMBYGDSBLOGGEN

Skapad av: HEMBYGDSBLOGGEN (2021-12-14 08:01:15) Kontakta föreningen