Nystart!
I höst har vi satsat på en nystart här hos oss på Sveriges hembygdsförbund. Genom ett krisstöd som vi fick av kulturrådet så kunde vi bland annat välkomna tre nya kollegor till kansliet! Några av er som läser kanske känner igen dessa ansikten, men vi ville lära känna dem mer på djupet. Vilka är de och vad gör de på kansliet?

Det här är Felicia Wennberg Gonzalez.

Berätta lite om dig själv
Ja, lite om mig är att jag bor i Stockholm men reser ofta runt i landet för att besöka vänner och familj. Reser också för att uppleva nya platser och ta del av kultur. Just nu nyfiken på att skapa keramik och få till de godaste saffransbullarna.

Vad gör du på kansliet?
Jag har den roliga uppgiften att utveckla Sveriges hembygdsförbunds verksamhet. Min förhoppning är att bidra till att rörelsen får fler tillfällen till dialog, kunskapsutbyte och engagemang. Har ett stort intresse för frågor som både handlar om kulturarv och samhällsutveckling. Hur kan hembygdsrörelsen bidra till positiv samhällsutveckling? Och hur kan föreningsdemokrati bidra till mer inkluderande och öppet kulturarv? Det är två exempel.

Vad är det bästa med ditt jobb?
Det bästa med mitt jobb är att arbeta med en rörelse och kollegor som har ett enormt engagemang för kulturarvet! Det finns så mycket energi och kreativitet som bidrar till att göra hembygdsrörelsen relevant, öppen och levande.

Om du fick välja en aktivitet som finns ute på vår hemsida, vilken skulle du välja?
Det finns ingen specifik aktivitet jag skulle välja utan jag tycker alla låter spännande. Det är fantastiskt att se hur många som arrangerar olika julaktiviteter till exempel! Det finns möjlighet att från norr till söder besöka en hembygdsgård i december.

Beskriv hembygdsrörelsen med tre ord.
Kulturarvsengagemang, rikstäckande och öppen.

Slutligen, varför tycker du att man ska bli medlem?
Med ett medlemskap kommer så mycket! Du får bland annat ett sammanhang där du kan påverka och tillsammans med andra engagera dig i det lokala och det nationella kulturarvet.

HEMBYGDSBLOGGEN

Skapad av: Monica Öjes (2021-12-14 07:40:20) Kontakta föreningen