Byggnadsvårdskommittén

Byggnadsvårdskommittén består av

Mats Almlöf,  Ångsta, sammankallande.
Åke Månsson, Svenstavik
Håkan Nilsson, Järpen
Cajsa Lindström, Frösön
Ola Hanneryd, Bruksvallarna

Byggnadsvårdkommitténs uppdrag

Att varje år utse lämpliga objekt som renoverats, eller nyproducerats och som kan verka som
förebild och inspiration för människor som vill göra en insats för att bevara gamla byggnader. De utsedda objekten tilldelas ett pris i form av en plakett som monteras på byggnaden samt ett diplom.
I uppdraget ingår också att utröna om det finns andra saker kommittén kan göra för att främja byggnadsvården i Jämtland/Härjedalen.

Sedan 1990 har Heimbygda genom sin byggnadsvårdskommitté delat ut sitt byggnadsvårdspris för god byggnadsvård. Priset består av en bronsplakett att sätta på huset samt ett diplom till husets ägare och till övriga medverkande som haft betydelse för slutresultatet. Här hittar du mer information om priset och kategorierna.

Byggnadsvårdspriser

Jämtlands län är ovanligt rikt på äldre bebyggelse med stora kulturvärden. Bebyggelsetraditionen har en tydlig egenart men släktskap finns också med grannlänens byggnadskultur och med andra byggnadsstilar, som då oftast fått en lokal prägel. Dessa karaktärsskillnader är värdefulla inslag i en utvecklad byggnadskultur. Heimbygda vill med sitt byggnadsvårdspris bidra till att länets attraktiva kulturmiljöer bevaras men också förnyas, genom att uppmärksamma insatser som görs för att rusta och pietetsfullt bevara äldre kulturhistoriskt värdefull bebyggelse samt om- och nybyggnader som kompletterar och förstärker miljön.

Det finns fem kategorier:

• Antikvarisk upprustning, god byggnadsvård
  • Återanvändning/upprustning av överloppsbyggnad
  • Förtjänstfull nybyggnad
  • Varsamt omhändertagande, återbruk och utveckling av äldre gård/ödegård
  • Hederspris för synnerligen förtjänstfullt gärning inom byggnadsvården

Nominera till byggnadsvårdspriser!

Känner ni till bra exempel som ni anser bör belönas och som är exempel på god byggnadskultur och som färdigställts under de senaste åren? Fyll i anmälningsblanketten nedan. Vill du hellre skicka in på papper så kontakta vårt kansli.

Priserna delas ut i samband med Heimbygdas årsmöte och husen belönas med en bronsplakett.

Härmed föreslår jag/vi följande byggnad/byggnader/gård

med gårdsnamn eller fastighetsbeteckning om du vet

i byn/samhället/kvarteret samt kommun

Arbetena var färdiga år (obs! arbeten äldre än 2-3 år behandlas ej)

Ägaren heter

Adress och telefonnummer till ägaren

Jag/vi nominerar i kategorin

Kort beskrivning av varför du/ni tycker att huset/husen/gården skall belönas med Heimbygdas byggnadsvårdspris:

Vet du vilka hantverkare/arkitekter som har arbetat med huset/husen/gården?

Jag/vi som föreslår heter

Min/vår adress och telefonnr:

Mailadress

OBS: Du måste skicka in bilder på objektet! Maila dem till [email protected]