Bergatorps flickskola och Husmodersskola

Efter Charles Emil Löfvenskiölds död blev hemmanet (1/4 mantal) testamenterat till Hassle Pastorat, att användas till en flickskola för undervisning i allehanda praktiska "fruntimmersslöjder" utan all lyx. Barnen, huvudsakligen från allmogehem, skulle läras hushållsarbete, hälsolära, blomster- och trädgårdsskötsel. Gåvan togs emot och en stiftelse bildades.

Skolan drevs som internat på Bergatorp i de gamla byggnaderna mellan åren 1899 och 1951, då skolan upphörde. Efter ett lyft av taket på bostadshuset 1918 skapades fler sovutrymmen på övervåningen. Först 1922 fick skolan del av statens understöd och fick status som Husmodersskola. Bergatorp var en av landets tidigaste husmodersskolor.
En av de första föreståndarna hette Maria Ek och var en mycket duktig väverska. Vävning har alltsedan dess varit ett kännemärke för Bergatorp.

Hassle Hembygdsförening

Skapad av: (2014-04-02 16:01:32) Kontakta föreningen