Om oss

"Den 7 oktober 1941 samlades i Folkets Hus, på inbjudan av inköpschefen vid Ebbes Bruk, Gustaf Granquist, ett antal personer för överläggning om bildandet av en hembygdsförening inom Hakarps socken. Det var en bister tid ute i världen. Det andra världskriget hade pågått i över två år. I vårt land hade känslan för hembygden och dess försvar, bland annat, tagit sig uttryck i bildandet av hemvärnskårer och i Hakarp hölls söndagen den 31 augusti en högtidlig hembygdsfest. Det var mot backgrunden av denna förtätade stämning i en ödesdiger tid, som Hakarps Hembygdsgård, sedermera Hembygdsförening kom till..." Ur Krönikan 1947

Föreningens syfte
Hakarps Hembygdsförening syftar till att samla medlemmar som vill verka för att bevara och stärka hembygdskänslan i Hakarp.

Hakarps krönika
En av föreningens mest angelägna uppgifter är att dokumentera händelser både i vår tid och i förgången tid. Därför ger föreningen årligen ut Hakarps krönika. Krönikan utkommer i december månad och är därför en uppskattad julläsning. Krönikan ingår i medlemsavgiften, som f.n. är 180 kr per familj. Äldre årgångar av Hakarps krönika säljes till förmånliga priser. Om Du är intresserad ring någon i styrelsen. Kontaktdata finns under menyn "Kontakta oss".

Hembygdsgården
Vår hembygdsgård kan hyras av medlemmar för en billig penning till familjehögtider etc.  Kontakta Ebba Blomqvist på telefon 070-741 24 76.

Hakarps Hembygdsförening har plusgirokonto nr 10 61 27-4.