Om oss

Hackås Hembygdsförening bildades 1953 och innefattar Hackås socken. Vår verksamhet består av årligt midsommarfirande, Hackåsdag och bildrebus. Dessutom ordnas temakvällar, studiecirklar, musikunderhållning mm. Föreningen ger årligen ut en sockenkrönika med information om vad som hänt i socknen. Vi förvaltar också våra byggnader och mark.

Image

ImageVi i Hembygdsföreningen arbetar aktivt för att värna om kulturarv, miljö och tradition i vår bygd. Vi vill föra vidare och fördjupa kunskaper om hembygdens kultur- och naturarv och göra den tillgänglig för alla, oavsett ålder och intresse. Därför strävar vi efter att engagera folk i vår hembygd och skapa en gemenskap mellan generationerna, mellan förr, nu och framtid.

I Hackås socken ingår byarna Billsta, Dödre, Felingen, Finnsved, Furuviken, Fäste, Gillhov, Gillhovskälen, Gillsta, Gärde, Hov, Kårgärde, Kårviken, Kälen, Lillå, Lägden, Mjövattnet, Nybodarna, Näcksta, Prästbordet, Rogsta, Salom, Salsån, Sandnäset, Sanne, Skede, Svartnäset, Tunvågen, Tången, Vikbäcken, Vinälven, Våle och Östnår.