Om oss

Välkomna till Högbo Sandviken Hembygdsförening! Vi vill bevara och vårda Lars-Hansgården i Högbo och dess kulturarv, öka kunskapen om bygden, dess historia och kulturminnen och stärka känslan för hembygden.

Lars-Hansgården består av många byggnader, Lillstugan, Foder och trösklada, Ladugård, Stall, Visthusbod och smedja. Smedjan flyttades från Järbo 1976. Gården är från mitten på 1700 talet och från början en smedsgård i en våning. 1827 övergick den till att bli en bondgård. När Hembygdsföreningen bildades hade gården köpts av Högbo Distriktskyrkoråd för att rustas till församlingshem. Hembygdsföreningen rustade och inredde gården med olika samlingar av verktyg och gamla grejer som man tyckte att man ville spara för eftervärlden. Bland annat fanns en utställning "Underligheter från skogarna", konstiga träpinnar och en jättestor träknota som enligt en tidningsartikel ska vara den största kosan i Gästrikland. Samlingen är idag utspridd och den stora kosan var troligtvis lånad från Järbo.

I februari 1974 bildades Högbo-Sandvikens Hembygdsförening. Föreningen har sin verksamhet på Lars-Hansgården, som ägs av en stiftelse.