Sök anslag från våra fonder

De fonder som är sökbara under 2024 är Gotlands hembygdsförbunds hyllnings- och minnesfond, samt från och med i höst Christer Olssons hembygdsfond.

• Gotlands hembygdsförbunds hyllnings- och minnesfond
Ändamålet med Gotlands hembygdsförbunds hyllnings- och minnesfond är att främja vård av, intresse och kunskap kring samt tillgänglighet till det immateriella gotländska kulturarvet. Stöd ur fonden kan exempelvis underlätta tillväxten i hembygdsrörelsen, genom särskilda satsningar på barn och unga. Mottagare är juridiska eller fysiska personer.

Christer Olssons hembygdsfond
Ändamålet med Christer Olssons hembygdsfond är att stödja underhåll och restaurering av kulturhistoriska byggnader och andra anläggningar såsom tunar, stättor, sojden, kalkugnar och forntida vägar. Fonden vänder sig till Gotlands hembygdsförbunds medlemsföreningar.

• David och Tyra Ahlqvists minnesfond inom Gotlands hembygdsförbund
Ändamålet med David och Tyra Ahlqvists minnesfond är att i David Ahlqvists anda främja gotländsk kulturminnesvård, byggnadsvård och hembygdsforskning. De objekt och områden som omfattas av stödet skall
vara tillgängliga för allmänheten. Mottagare är juridiska eller fysiska personer som på ideell grund uppfyller ändamålet.

• Elisabeth och Gunnar Bachérs fond inom Gotlands hembygdsförbund
Ändamålet med Elisabeth och Gunnar Bachérs fond är att främja gotländsk kulturmiljövård genom anslag till byggnadsvård och landskapsvård. De objekt som omfattas av stödet skall vara tillgängliga för allmänheten.
Mottagare är juridiska eller fysiska personer som på ideell grund uppfyller ändamålet. Stöd kan vara särskilt lämpligt i de fall myndigheter ställer krav på icke-offentlig medfinansiering av projekt.

Beslut om anslag
Styrelsen fattar beslut om en ansökan uppfyller ändamålen med respektive fond och om ansökt belopp helt eller delvis kan beviljas med hänsyn till fondens direktavkastning.  Det årliga anslagsytrymmet uppgår sammanlagt till c:a 150 000 kr, fördelat på mellan 10 och 20 ansökningar. Beslut om anslag sker av styrelsen vid dess möten i juni respektive i december.

Mottagaren skall inom tre år efter att anslaget mottagits redovisa att medlen används i enlighet med ansökan. I annat fall skall anslaget återbetalas.

Ansökan
Skriv i ansökan vilken fond som avses, vad ansökan avser, belopp, namn på sökande förening och kontaktuppgifter. Ansökan kan skickas in till Gotlands Hembygdsförbund per post ellet e-post.

Sista ansökningsdatum är 31 maj respektive 30 november.

Adress:
Gotlands Hembygdsförbund
Strandgatan 14, 621 56 Visby

För mer detaljerad info om fonderna, klicka här:  Anslagspolicy

Gotlands Hembygdsförbund

Skapad av: (2020-09-16 09:47:07) Kontakta föreningen