ängshävd

Ett gotländskt änge hävdas genom fagning om våren, sommarens slåtter och höbärgning, och därefter i många fall efterbete. Under vinterhalvåret görs röjningar i träd och buskar vid behov. Förr klappades (beskars) träden för att bärga lövfoder till vintern. Numera görs klappningen vanligtvis i samband med röjningen vintertid. Det här sättet att bruka jorden är själva definitionen av äng. Det är alltså mark där man slår gräset och bärgar hö, utan att ha plöjt jorden och sått in en gröda.

Förutsättningar och traditioner på plats

De grundläggande principerna för att sköta änget med traditionella metoder är desamma i hela Sverige, ja i hela Europa. Men med dem som utgångspunkt så finns det många anpassningar och sätt att arbeta. Att sköta ett gotländskt änge är delvis annorlunda än hur det går till i till exempel Halland eller Härjedalen. Och dessutom finns olika varianter bara på Gotland. Det är alltså inte ett mål att alla gotländska ängar ska brukas på exakt samma sätt. Snarare är det ett mål att upprätthålla så mycket som möjligt av lokala sedvänjor och annat, i just det änge där man är verksam.

För att få en ängsmark att på lång sikt fortsätta bära skörd, utan gödsel eller andra insatsmedel, krävs en noggrann anpassning till platsen. Det handlar om berggrund, jordarter, vattenförhållanden, lokalklimat, med mera. Över generationers gång har det här formats till lokala traditioner. Det kan till exempel handla om vid vilka tider på året olika insatser genomförs. Ibland kan någon viss variant på hävden vara helt specifik för en gård.

Variation över åren

En del i att få ängshävden att fungera över tid, är förmågan att parera för årsvariationerna. Under gynnsamma år med god höskörd behöver man inte slå lika stor areal som under sämre år. Det leder till att det kan finnas oslagna små stycken lite här och var, på olika platser olika år. På lite längre sikt kan det också vara så att vissa ängsmarker får stå obrukade under ett eller flera år, av olika skäl.

Här nedan hittar du tips och länkar om metoder, redskap, maskiner med mera. Vill du bidra till att samla erfarenheter och kunskap här, så hör gärna av dig till Ängskommittén. Se även sidan Aktuellt för ängshävdare.

Hösten 2022 publicerades sju korta filmer om ängshävden vid Domerarve i Öja på södra Gotland. De finns tillgängliga via Hantverkslaboratoriets youtube-kanal.

Gotlands Hembygdsförbund

Skapad av: Hjalmar Croneborg (2022-12-27 18:06:20) Kontakta föreningen