Först en videopresentation:

Välkommen till Gemla Hembygdsförening

Gemla en mindre tätort där man säger hej till VARANDRA eller hejar PÅ varandra!

Gemla ligger i Kronobergs län, 13 kilometer väster om Växjö och 6 km öster om Alvesta (Koordinater: 56.8695 N, 14.6475 E).

Består av de tio byarna Ellanda, Gemla, Gemla By, Getaskärv, Gransholm, Härensås, Törnåkra, Usteryd, Öja, Öja By och Öpestorp. Vår hembygdsförening bildades 1937 och ska arbeta för att väcka intresse för gånga släktens kultur och miljö samt dokumentera sådant som kan visa kommande släkten hur man i denna bygd känt och tänkt, talat och levt. Man ska vidare bevaka och lämna förslag i frågor med anknytning till bygdens kultur- och naturarv.

Hembygdsgården invigdes i augusti 1970. Där finns ett Ellandarum. Unika vägg- och takmålningar, ett Pär Lagerkvistrum där bygdens son och Nobelpristagaren Pär Lagerkvists liv och författarskap belyses, ett Gransholmsrum där Gransholms Bruks verksamhet återspeglas. I Leksaksmuseet finns ett stort antal leksaker, samtliga tillverkade av någon av de drygt 14 olika fabrikerna som funnits genom åren. Från slutet av 1800-talet och fram till modern tid. I den närliggande ladan visas redskap från gången tid, Ängsladan och Falkabacken är ett par av bygdens äldsta bevarade byggnader och visar på byggnadernas sköna åldrande.

Besök med eller utan guide kan bokas via [email protected]