Gäsene Tingshus

Image

Upplev kulturhistoria i Ljung
I Gäsene Härads Tingshus med anor från 1776 finns den gamla miljön bevarad genom pietetsfull restaurering med inredning och inventarier i original eller repliker. Huset är ett av de få kvarvarande liknande tingshusen i landet och skyddat som byggnadsminne.

På första våningen finns lokaler för fest och konferens för upp till 100 personer.
Våningen kan hyras för evenamang, konferens/möte eller privat fest. Kontakta Ulla Wendel, tfn. 072 745 00 87 för bokning.

Klicka på denna länk för mera information om Fest och Konferens våningen.

På bottenvåningen, som är den ursprungliga delen från 1776, finns ett "Tingsmuseum" med Häradshäkten.
Efter bokning ordnar vi visning och berättar om husets intressanta historia och vad som utspelats inom dess väggar. Kontakta Ulla Wendel, tfn. 072 745 00 87 för bokning.

Klicka på denna länk för mera information om "Tingsmuseet".

Sista tinget hölls i december år 1947 varefter Gäsene Härads tingslag uppgick i nybildade Borås Domsaga. Tingshuset inköptes av Gäsene kommun och planer fanns på att modernisera huset och bygga om det för att användas i den kommunala förvaltningen. Detta visade det sig dock bli för dyrt och istället förordades rivning. 1953 bildades Gäsene Hembygds- och Fornminnesförening som engagerade sig för att bevara det kulturhistoriska värdet i det gamla tingshuset. Trots flera beslut om rivning lyckades till slut kulturvännerna segra. Med minsta möjliga övervikt – 18 röster mot 17 – beslutade fullmäktige den 25 juni 1957 att den nybildade Stiftelsen Gäsene Tingshus fick ta över byggnaden och rusta upp den.

Bottenvåningen är i dag museum. Detta är byggnadens ursprungliga del, byggd 1774-76. Den innehåller den gamla tingssalen med häradshövdingens rum och delar av åklagarens rum samt två celler av något senare datum. Dessutom finns häradshäktet i östra delen av byggnaden kvar i ursprungligt skick och ett arkivrum. I tingssalen och häradshövdingens rum finns de ursprungliga öppna spisarna kvar och inredningen och möblerna på bottenvåningen är antingen original eller repliker. Inventarierna har i de flesta fall knytning till tingshusverksamheten, både från perioden under 1700-talet och perioden under 1800-talet. Några möbler har nytillverkats för att återskapa en tingsrättsmiljö då gyggnaden började visas musealt efter 1956. En del föremål har mindre anknytning till Tingshuset men en dokumenterad anknytning till bygden.

Övervåningen byggdes till 1823 med en stor sessionssal och rum för domare och nämndemän. I dag används utrymmena som samlingslokaler för olika evenemang.

Välkommen till Gäsene Tingshus!
Styrelserna för:  Stiftelsen Gäsene Tingshus och Gäsene Hembygds- & Fornminnesförening

Klicka här för information om platsen för Gäsene Tingshus

Image

Gäsene Härads tingshus som det såg ut 1899—1957. Glasverandan byggdes 1898 och revs vid restaureringen 1958.

Besök Gäsene Tingshus på Facebook

Gäsene Hembygds- och Fornminnesförening

Skapad av: (2020-03-15 15:37:32) Kontakta föreningen
Ändrad av: Gäsene Hembygds- och Fornminnesförening (2024-05-01 14:37:41) Kontakta föreningen