Bensåsleden & Konnsjöleden

Bensåsleden

En 19 km lång led mellan Garpenberg och Bensåsen, med den intilliggande gruvgången Erkers-Fars ort (även kallad Morfars ort). På tillbakavägen följer leden en gammal kyrkstig. I området där leden går finns många lämningar efter bergs- och skogsbruk. Idag bedrivs här ett aktivt skogsbruk, vilket gör att vyerna förändras regelbundet. Dessutom passeras den moderna gruvan i Garpenberg och vindparken Högtjärns klack. Leden bjuder därmed på kontraster, som lugnet vid en tjärn mitt i skogen eller närheten till gruva och vindbruk.

Konnsjöleden

En kortare led på 4 km som går från Konnsjön till Erkers-Fars ort. Den som vill kan sen gå vidare till Bensåsen innan leden vänder åter till Konnsjön.

Trollstig för barnen

Efter Konnsjöleden, mellan Kamhavet och Lilla Konnsjön, finns en enklare trollstig på ca 200 meter med busiga stentroll och skyltar med trollkunskap.

Markering, skyltning & underlag

Lederna är markerade med orange färg på träd och stolpar. Dessutom finns vägvisare och informationsskyltar. Lederna går mestadels på stig, men även på grusväg och inne i byn Garpenberg på asfalt. Delar av sträckan kan periodvis vara blöt, så bra skor rekommenderas.

Rastplatser

• Finnhytte-Dammsjön i Garpenberg (kolarkoja och ett vindskydd, båda med grillplatser).
  • Stora Jälken (två vindskydd med varsin grillplats).
  • Bensåsen (enbart bänk & bänkbord).
  • Erkers-fars ort (ett vindskydd & två grillplatser).
  • Högtjärn (bänkar & en enkel grillplats).
  • Stora Gransjön (rastplats som tillhör fiskeklubb som har företräde).
  • Kalkbrottet (enbart bänkbord).

Parkeringar

Parkeringar finns i Garpenberg vid Gammelgården eller kyrkan, i Bensåsen, vid Konnsjögården och vid Krokbäcksvägen.

Karta & GPX-fil

Karta finns digitalt via appen och webbsidan Naturkartan. Bensåsleden finns också i Lantmäteriets tjänst Min karta. Du kan även ladda ner karta och information som pdf här.
Karta Bensåsleden
Karta Konnsjöleden
GPX-fil Bensåsleden

Sevärdheter

Lederna passerar ett flertal lämningar efter skogs- och bergsbruket, som milplatser och gruvor. Bensåsleden går även genom byarna Bensåsen och Högtjärn, som utgör en del av Södra Dalarnas finnbygd, med många torplämningar och spår efter tidigare brukad mark.

Betande djur

I Bensåsen går leden genom hagar där kor kan beta sommartid. Markägaren har gett tillåtelse för vandrare att passera här, men visa hänsyn om djuren är i hagarna. Vill man inte möta djuren på sin vandring finns möjlighet att vandra runt området på en alternativ led. Den alternativa leden utgår i Bensåsen från parkeringsplatsen markerad med P-skylt.

Service i närområdet

I Garpenbergs centrum finns en pizzeria med minilivs och toalett. Boende finns exempelvis på Garpenbergs slott, Klosters herrgård eller genom privata uthyrare i området. Vid hembygdsföreningens milplats finns även en lite finare variant av kolarkoja, som alltid står öppen för den som vill övernatta. Tänk bara på att lämna den i fint skick!

Bidragsgivare vid rustningen

Följande har bidragit med pengar eller material: Hedemora kommunbygderåd, Sveaskog, Boliden, Hummelbo Skogsenergi AB, Lukas Mosmann-Steinbach, Bengt Ruth. Konnsjöleden: Södra Dalarnas Sparbank och Avesta Naturvårdsstiftelse. Dalarnas museum har även gett ett särskilt stimulansbidrag för att stötta initiativet och hjälpa oss att höja kvaliteten ytterligare.

Garpenbergs Hembygdsförening

Skapad av: Anja Hedqvist (2023-05-22 14:01:16) Kontakta föreningen