Om oss

Garpenbergs hembygdsförening i södra Dalarna bildades 1925 och Gammelgården invigdes 1930. Gården med servering är öppen söndagar i juli och vid evenemang. Övrig tid efter bokning. I nära anslutning till Gammelgården finns även milplatsen med kolarkoja, där det går att rasta eller övernatta året runt.

Föreningen ansvarar också för bokning av Gruvkapellet, Sveriges enda bevarade gruvkapell från äldre tid. På dess övervåning finns ett litet gruvmuseum, med föreningens föremål från äldre tiders gruvverksamhet.

Vi förvaltar också flera vandringsleder i området, som Bensåsleden, Konnsjöleden och Banvallen mellan Garpenberg och byn Herrgården. Söker du information om våra vandringsleder så hittar du det under menyn Vandringsleder.

Årligen återkommande evenemang är bland annat valborgsmässofirande, besök vid trefaldighetskälla, nationaldagsfirande, midsommarfirande, kolmilkväll, surströmmingsfest och hemvändardag.

Föreningen har ett lokalhistoriskt arkiv, som bland annat innehåller fotografier och ljudinspelningar från bygden. Dessutom finns en samling lokalhistorisk litteratur. Kontakta oss gärna om du söker uppgifter om personer, platser eller annat i bygden, så försöker vi hjälpa till.

Föreningen publicerar löpande fotografier och annan lokalhistorisk dokumentation här och på föreningens sida på Facebook.

Förutom styrelsen finns idag fyra arbetsgrupper i föreningen:- Dräktgruppen - Kolmilegruppen - Dokumentationsgruppen - Vandringsledsgruppen.