Om oss

1985 startade en studiecirkel i Lugnviks Socialdemokratiska förening och ABF:s regi. Resultatet skulle bli en bok om Lugnvik och dess historia. Under detta arbete väcktes tanken att bilda en hembygdsförening. Tanken växte sig allt starkare och den 11:e november 1986 hade man ett protokollfört möte där man beslutade att bilda Hembygdsföreningen Gamla Lugnvik. Med på det mötet var Kalle Johansson, Göran Winberg, Staffan Andersson, Jens Nilsson och Annmari Sandberg.

Föreningens målsättning var, och är fortfarande, att ”dokumentera och sprida kunskap om Lugnviks hembygdshistoria”, bl.a. genom att årligen ge ut en årsskrift. Här får alla som kan bidra med sina minnen från Lugnvik. Årsskriften ingår i medlemsavgiften och kommer ut i samband med årsmötet som brukar hållas i februari.

Varje år hålls medlemsmöten i hembygdsstugan på Folkskolevägen 3B som föreningen hyr av Östersunds Kommun. Många glada skratt och minnen som dyker upp brukar det bli vid åsynen av alla de foton som finns bevarade i föreningens arkiv.

En annan återkommande aktivitet är en ”stadsvandring” i Lugnvik med duktiga ciceroner som påminner oss om hur det tidigare sett ut.

I samarbete med PRO anordnas varje försommar en uppskattad vandring till naturreservatet Tysjöarna med fågelskådning och (kanske framför allt) korvgrillning.

6:e juni anordnas Nationaldagsfirande tillsammans med Fritidsgården och Föreningsrådet vid Semsåns mynning nere vid Persudden. Förutom uppträdande, fika, lotteri och högtidstal presenteras då de elever som vid skolavslutningen kommer att få motta Hembygdsföreningens kulturstipendium. Dagen avslutas traditionsenligt med ett ankrace i Semsån.

I början på september anordnar vi, tillsammans med PRO Lugnvik, en tipspromenad i Lugnviks elljusspår. Vi lottar ut priser på tipslapparna, bjuder på grillkorv och kaffe samt dricka till barnen.