Truls Olssons hus i Höör

Piskamakaren blev dömd för mord - ännu ett hus dom rivit
 Truls Olsson var en stor man med en väldig basröst och var fruktad för sitt humör. Han var dock en skicklig hantverkare. Hans krumpiskor hade rykte om sig att vara prima vara och man ansågs inte vara en riktig kusk utan en ganska fördelaktigt utseende. Ett grått vacker helskägg omslöt ansiktet, som hade regelbundna drag.
 Vid pingstafton år 1903 hade man åter en av de mycket vanliga ”blöta” festerna hos piskmakaren. Klockan fem på morgonen började ett gräl mellan stataren Hans Nilsson från Holma och borstbindaren Jöns Paulsson från Vinslöv. Hans Nilsson slog en butelj i huvudet på den 65-årige borstbindaren, som drog kniv och sprättade upp Nilssons mage. Ryktet säger att Nilsson släpade sig ut på gatan och hängde över häcken med blodet rinnande och tarmarna ute. Doktor Nordman tillkallades och han tog Nilsson till Hörby lasarett, där han avled. Länsman Burrau dömde Paulsson till två års straffarbete plus skadeersättning till änka och barn.
 Så var det ganska lugnt ett tag, men 23 oktober samma år gick Jakob Olsson förbi Truls Olssons hus och Truls bad honom att komma in. De båda var ”dusbröder” alltså goda suparkompisar. Man pratade om lite av varje och tog sig då och då en sup. I stugan fanns också en som hette Peter Pålsson. Jacob berättade att han köpt en del tröjor och underkläder på rea och att han ångrat sig för han behövde just inga nya sådana. Peter Pålsson köpte då av Jacob bland annat en undertröja och betala en femma, vilken Jacob lagt i sin börs.
 Tiden gick under samspråk och brännvinssupande och vid tiotiden på kvällen uppstod ovänskap mellan Truls och Jacob. Jacob hade krävt Truls på pengar, men Truls ansåg inte att han var skyldig Jacob några sådana.
– ”Det är du väl”, genmälde Jacob – ”och för övrigt är du också skyldig Lars Mårtensson (en hemmansägare hos vilken Jacob bodde) pengar.”
 – ”Har du med mina och Lars Mårtenssons affärer att göra?”, skrek Truls och gick in i sin sängkammare och återkom med en ”tjuramie”, som han svängde i handen.
 Det första slaget Truls utdelade träffade Jacob över nacken så han stupade och aldrig reste sig mer. Det ena slaget efter det andra föll över den fallne. Truls var alldeles utom sig. Han slog Jacob i huvudet och på alla delar av kroppen. Han lyfte i rockkragen upp honom halvvägs från golvet och slog, bara slog. Sedan slängde han honom i golvet och sparkade honom i magen och bröstet minst tjugo gånger.
 Peter bad honom att för guds skull hålla upp med misshandeln. Han försökte även att hota med att hämta folk för att få Truls att sluta. Detta innebar att Peter också fick ett par slag med tjuramien. Peter Pålsson lyckades fly (klockan var då över elva på kvällen) och försökte få tag i polisen. När Peter kom fram till polisens bostad, var det ingen hemma. Han blev då alldeles ifrån sig och sprang tillbaka till Truls. Genom fönstret kunde han se att Truls fortsatt att misshandla Jacob och han kunde även höra Jacobs sargade stämma be för sitt liv. Truls skrek då: -”Du skall då din…du skall aldrig skåda dagsljuset”. Peter for in och bad Truls att sluta, men utan verkan. När klockan var tolv på natten kastade Truls in Jacob i den trånga förstugan.
 Truls Olssons arbetshjälpare hittade Jakob Olsson blodig och blåslagen i förstugan på morgonen och tillkallade länsman Burrau, samt doktor Nordman. Den skadade togs till Hörby lasarett, där han avled. Obduktionen visade dock att döden inte förutsakats av misshandeln. ”Visserligen voro tvänne refben bräckta, men det syntes som döden orsakats af andra tillstötande omständigheter äfven om misshandeln i sin mån bidragit”.
Truls häktades för mord och rån och fick straffarbete i tio år. När han skulle åka iväg för att sona sitt straff, gick man ”man ur huse” i Höör för att se spektaklet vid järnvägsstationen. Truls verkade slö, lidande och blek. Piskmakarens ena tomt såldes på auktion i december 1903 till lantbrukare Per Svensson i Höör för 2 510 kronor, med tillträde den 2:dra januari 1904.
 År 1909 blev Truls frisläppt och kom tillbaka till Höör. Det sägs att hans hund kände igen honom efter alla år han suttit fängslad. Truls sålde de två resterande tomterna till byggmästare Olof Nilsson för 560 kr.
 I Truls Olssons hus har senare också Gunhild Larsson bott. Hon arbetade på Scan. Även den från TV kände Lennart Kjellgren har bott här. Han var redaktör för tidningen Arbetet och i huset fanns hans tidningsexpedition. På 1970-talet hette ägaren Johnny Andersson och huset revs 1979 för att lämna plats åt Kungshällan.
Text av Danuta Lindsjö
Fotograf

okänd

MER INFORMATION