Nostalgimacken i Harlösa

Sven Malmborg är mackens tredje ägare sen den öppnade 1951-52. Bara ett par dagar efter att han gått klart folkskolan satte han i gång med att driva macken och sin verkstad Harlösa Bilverkstad & Service. Då var det en BP-mack men när samtliga 240 BP-stationer som fanns i Sverige köptes upp av Statoil 1993 övergick Sven Malmborgs mack till en UnoX innan slutet kom 1998 då den sista bensinen kom ur mackens pumpar och den togs ur bruk.– Det var svårt att få det att gå runt när alla stormackar kom. Men det skulle bli så tomt i byn utan den och därför rustade jag upp den för att likna det skick som den en gång var i. Macken i Harlösa väcker uppmärksamhet. Folk får gärna komma och titta och jag berättar gärna för dem som vill om mackens historia. Det är tid som är värd att bevara.Det är ett stort samlarintresse som ligger bakom nostalgimacken. Ett gäng bilar i olika modeller och färger står uppställda. Men i en av hallarna på gården bakom macken finns även traktorer från bland annat 30- 40 och 50-talet.

Frosta Härads Hembygdsförening

Skapad av: Frosta Härads Hembygdsförening (2013-09-21 21:26:16) Kontakta föreningen
Ändrad av: Frosta Härads Hembygdsförening (2013-09-21 21:26:16) Kontakta föreningen