Välkommen till Forsheda Hembygdsförenings hemsida!

Under en följd av år har vi samlat föremål, bilder och dokument om socknens historia.
Detta material förvaras till största delen i de hus som finns i hembygdsparken.

Vill du hjälpa till att bevara vårt kulturarv kan du gå vidare i vänsterspalten dels för att läsa mer om föreningen men också för att anmäla dig som medlem.

Namnet Forsheda (Enl. Ny SmålandsBeskrifning utg. i Växjö 1914) När de äldsta dokument, där hänsyftning göres på Forsheda socken betecknas denna med följande namn; fforsetha, Forsa, Forsedha., Fhorshede, Forswidhe eller Forswidha. Af dessa anses det sista vara det som närmast antyder namnets uppkomst, af från, “fors” syftande på Storåns båda vattenfall i socknens samt af “vidr” skog,-ved (Exempel: Holaveden , Tiveden Finnveden = kärr-skogen) syftande på de stora skogar, som funnos härnere vid forsarna och som söderut fortsatte med Illved Åreved och Lilla Illved ända mot Dannäs. Erinras också att »heide» i vårt fonspråk betyder vildskog, i ordsammansättningar brukas därför »ved» och »hed» om hvarandra.Anförda låter oss förstå, att när socknen erhöll sitt namn är härstädes en väldig skogsbygd.

Forsheda socken ingick i Västbo Härad en del av Finnveden, som består av Östbo, Västbo och Sunnebo.

Vid 1862 års kommunreform som trädde i kraft den 1 januari 1863 övergick socknens ansvar för de kyrkliga frågorna till Forsheda  Församling och för de borgerliga frågorna till Forsheda landskommun  Forsheda landskommun blev då en  Kommun i  Jönköpings län. Vid  Kommunreformen 1952 bildades Forsheda  storkommun genom sammanläggning med de tidigare kommunerna Dannäs, Hånger, Kärda, Tannåker och Torskinge.

1971 upplöstes kommunen, varvid Tannåker gick till Ljungby kommun i Sunnebo medan övriga gick till Värnamo kommun.

Forsheda bildade då pastorat med Torskinge Dannäs Hånger samt Kärda församlingar. Pastoratet ombildades 2012 till en församling under namnet Forshedabygdens församling.