Om oss

Välkommen till Fogdöns Hembygdsförening! Fogdön är en halvö i Mälaren, i Strängnäs kommun. Fogdön är rik på fornminnen, bördiga åkrar och natursköna platser. Halvön är också en vital och framtidsinriktad bygd med företag och föreningar. Fogdöns Hembygdsförening arbetar för att värna och vårda hembygdens miljö och kulturarv. Det har vi gjort sedan 1985, då vår förening bildades. Föreningen anordnar regelbundet aktiviteter och har en egen samlingsplats i form av ett soldattorp från 1600-talet, vilket vi omsorgsfullt sköter om. Föreningen samarbetar med kommunen och med andra kulturorganisationer. Vi är också remissinstans i frågor som rör Fogdön och gör varje år en årsskrift med intressant innehåll för våra innevånare. Hembygdsföreningen har ca 500 medlemmar och vi ser fram mot att ta emot dig i vår skara! Klicka runt och bekanta dig med våra aktiviteter bla. återkommande evenemang tex julmarknad och kulturdagar, samt kursverksamhet och berättarkvällar.  Klicka gärna på länken nedan och läs korta sammanfattningar om vad som skrivits om bygden i våra Årsskrifter som omfattar åren 1988-2023.

Innehållsförteckning årsvis 1988-2023.pdf

Årsskrifter beställs hos Jessica Engström, tfn 073-416 56 57,eller per e-post till [email protected] Pris 50 kr/st. Portokostnad tillkommer. Årsskriften för 2023 går även att köpa på Granbecks livs, Fogdö.

Medlemmar får årsskriften utan kostnad!

Nedanstående verksamhetsplan uppdateras till 2024 efter årsmötet!