Flens hembygdsförenings Historia

Hovstallmästare Gösta Tamm skänkte 1903 områden tillhörande Orresta gård till Flens municipalsamhälle. Ett av områdena fick det vackert klingande namnet Thuleparken. Parken var belägen på en skogig stenås i norra delen av det dåvarande samhället. Området var översållat av istidsblock och på ett av de största blocken inhöggs med guldbokstäver: GÖSTA TAMM SKÄNKTE SAMHÄLLET THULE, SVEA OCH SALSTAPARKERNA SAMT ALLA GATOR PÅ ORRESTA EGOR 1903 LEVE HANS MINNE!
1928 bildades Föreningen Thuleparken på initiativ av dess ordförande Alex Hammarin. Syftet med föreningen var att då samhällets medel inte räckte till, så skulle man på enskild väg börja iordningsställa parken.

Man ville dock ha en Hembygdsförening som skulle sköta parken och den bildades 1936 men efter ett par års verksamhet avsomnade föreningen till 1947. Redaktören Johan Andersson såg till att föreningen återuppstod och den har varit verksam sedan dess. Fram till 1950 hette den Föreningen Thuleparken, sedan blev det Flens Hembygdsförening och under en tid användes båda namnen. Efter 1950 började arbetet med att flytta byggnaderna till Thuleparken. Då fanns redan Taljastugarn, Scenen, Flaggstången, Visthusboden ock Klockstapeln på plats. Mellan 1951-1981 flyttades Nämndemansgården, Loftboden, Smedjan och Logen till Thuleparken. Man byggde även ett torp om blev Vaktmästarbostad vid entrén och parken fick det utseende det har idag.

Flens Hembygdsförening

Skapad av: (2014-06-23 00:54:24) Kontakta föreningen