Årsskrifter med innehållsförteckning-

2012 innehåller: Glimtar ur Flens industrihistoria.  Ett halvsekel på Ekborgen.
Söderskolan 50 år.  Intervju med Lars Pettersson.  Torpinventering Flens socken.
Solstugan.  Livet i 1800-talets Flen.  Några glimtar från 1931 m m.

2013 innehåller: Nostalgisk återblick på friidrotten i Flen.  Relikten i Thuleparken.
Gösta Tamm och stenen i Thuleparken.  Några barndomsminnen från Flen. Bildcollage.  Midsommar på Stenhammar.  Ett öde för en indelt soldat.  Flens järnvägshistoria. Celebert besök på Stenhammar.  Minnesord. Glimtar från 1932.

2014 innehåller: Minnen från en uppväxt i Flen.  Intervju med Inga Franzén.
Som våra förfäder upplevde djur och natur.  Taljastugan får ny timmerstock.
Flen i litteraturen.  Kom till Flen när järnvägen byggdes.  Salsta gård.
Torpet Norrtorp.  Från fattigstuga till sjukhem.  Träkorset i Flens kyrka.
Tage Claeson berättar.  Programblad från 1930.  Glimtar från 1933.

2015 innehåller: Berättelse om Silinge. Ekar i allmänhet och Eksjöeken. Nybble Gård.Violen från Flen. Valinska bokhandeln. Miss Viol. En sommarsaga från 50-talet.Villåttinge härad och Flen. Bildcolage. Glimtar från 1934. Lite blandat.

2016 innehåller bl a. Slaktar-Tilda, ett Flensoriginal. Konstnär Sven Frick.
När Flen blev ett planlagt samhälle. Fornborgar i Flens kommun. Dalen norr om Flens kyrka. Utvandring till Amerika. Garveriet i Flen. Rosenhane "herre på Stenhammar". Anders Robert von Kraemer. Glimtar från 1935. Några bild collage.

Image

2017 innehåller .Flens Hembygdsförening 80 år, Flensdräkten, Nallestugan, Orrestagård, Pingis , Stenhammarsboken, Flen i municipalsamhällets tid, Författarinnan Ulla Linder, Taljastugan, Rivet i centrum.

Image

2018 innehåller bl. a. Tegelbruket, Forntidsvandring, Folkets Hus/Amazon, På 50 talet, Mejeriet, ATEW

Image

2019 innehåller bl.a.  Järnvägsknuten Flen, Provinsialläkarrapport, Hyra rum,Idrottsgården, Flen blir municipalsamhälleIdrottsgården,  Flen70 år, Öija, Konsum

Image

2020 innehåller På Lasarettet, Vallinska Bokhandeln, Amazon, Kyrkogårdens historia, Flens Kyrka, Mina drömmars stad, Kvarteret Tisteln, Ångsågen, Varia, Ollén.

Image

2021 innehåller artiklar om Solstugan, Fotboll i Flen, Skyttegillet i Flen, IOGT, Posten, Orrestaö, Spanska sjukan.

Image

2022 innehåller bl. a. artiklar om Orrhammars gård, Bazaren, Gamla yrken, Parken, Orrestaboa, Stenhammar.

Flens Hembygdsförening

Skapad av: (2015-02-09 14:42:18) Kontakta föreningen